Få løst opgaverne i hjemmet af andre private til attraktive priser. Du kan nu oprette din opgave helt gratis!

Mangler du tips til at nedbryde stress?

Mangler du tips til at nedbryde stress?

Stress er en lidelse, som der bliver set mere og mere i det danske samfund. Det er især set på arbejdsmarkedet, men det kan også ses andre steder. Det kan være vanskeligt at løse stress alene, men der er redskaber, som kan være gode og tage i brug. Du vil her få nogle gode råd, som kan hjælpe dig med at nedbryde din stress.

Bliv bedre til at sige fra

Hvis du føler dig stresset i hverdagen eller på arbejdspladsen, er denne regel altid en god start. Du skal blive bedre til at sige fra og tage tid til dig selv samt din familie. Hvis du har svært ved dette, er det muligt at søge professionelt hjælp i form af en stresscoach. En professionel kan give dig en række redskaber, som du kan arbejde med. Herudover kan det være nemmere, at fortælle om dine stresshormoner til en du ikke kender, som prioritere dig og dine behov. At sige fra på arbejdsmarkedet, kan være svært. Du kan få dårlig samvittighed og føle dig bagud med dit arbejde. Det er et naturligt instinkt, at have lyst til, at  hjælpe andre, men nogle gange er det tid til at hjælpe sig selv. Du skal aldrig glemme dig selv og det er okay, at sætte dig selv forrest for, at mindske din stress. 

Tag nogle pauser

Tag nogle pauser i løbet af dagen. Sæt tid af til at tage dig en kop kaffe, få noget frisk luft og oplad din energi. For nogle kan en pause også bestå af nogle mindre krævende opgaver, såsom at besvare e-mails. Herudover kan du også snakke med en kollega i din pause, så længe kollegaen er indforstået med dette. Du bestemmer selv hvad du vil benytte din pause til, så længe det giver dig en fornyet energi. 

Motion

Motion er et godt tilsvarende til stress. Brug kroppen så meget du kan, når du har mulighed for det. Dette giver også fornyet energi, og kan få dig til, at koble af og fokusere på dig selv. Når man er i god form, bliver en stresset situation begrænset. Dit blodtryk vil ikke stige så voldsomt, og din puls vil ikke blive så høj. Motion giver dig muligheden for, at forbrænde alle de stresshormoner som kan komme i løbet af en lang arbejdsdag. Kroppen har herved også brug for mad og energi. Dette vil sige, at selvom du har en stressende dag, så skal du ikke springe frokosten over. Mad fremkalder energi og dette også giver dig en pause fra arbejdet.