Reparation af spjæld i varmesystemet: Hvem betaler regningen ifølge købeloven?

Hvem hænger på regningen for reparationen af spjældet i varmesystemet på en bil købt hos en forhandler ifølge købeloven?

Forhandleren er ansvarlig for regningen for reparationen af spjældet i varmesystemet på en bil købt hos dem, såfremt fejlen var til stede ved købet, ifølge købeloven.

Forståelse af købelovens dækning ved bilkøb

Ifølge købeloven har forbrugeren ret til at få repareret eller erstattet en defekt vare, hvis defekten var til stede ved købstidspunktet. Dette gælder inden for de første 24 måneder efter købet. For biler købt hos en forhandler betyder det, at såfremt der opdages en mangel, som var til stede på købstidspunktet, er det forhandlerens ansvar at udbedre denne skade uden omkostninger for kunden.

I tilfælde hvor et spjæld i varmesystemet går i stykker, og det kan bekræftes, at problemet var til stede ved købet, hænger forhandleren på regningen for reparationen. Det er vigtigt for forbrugeren at være opmærksom på, at bevisbyrden for, at fejlen var til stede ved købstidspunktet, skifter efter de første 6 måneder. Inden for de første 6 måneder antages det, at fejlen var til stede ved køb, men herefter skal forbrugeren selv bevise det.

Det anbefales derfor, at bilkøbere sætter sig grundigt ind i vilkårene for deres køb og garantier, der tilbydes af forhandleren. Ligesom det er essentielt at agere hurtigt, hvis man opdager en mangel, for at sikre, at alle betingelser ifølge købeloven og eventuelle garantier bliver opfyldt.