Fejlfinding af tændsystemet på Jawa 350 Blue: Hvordan måler man en tændspole korrekt?

Kan det være fordi der er for lidt power på batteriet, hvis man ikke kan få gnist på tændrørene på en Jawa 350 Blue? Hvordan kan man måle en tændspole for at se, om det er problemet?

Ja, det kan være årsagen, men tændspolen kan også være defekt. Brug et multimeter for at måle tændspolens modstand.

Forståelse af tændsystemets fejlfinding på en Jawa 350 Blue

Hvis en Jawa 350 Blue ikke kan få gnist på tændrørene, kan det skyldes flere faktorer, herunder et svagt batteri eller en defekt tændspole. Et svagt batteri har ikke tilstrækkelig power til at drive tændsystemet effektivt, hvilket fører til en manglende gnist. Derudover spiller tændspolen en kritisk rolle i tændsystemet ved at omdanne batteriets lave spænding til den høje spænding, der er nødvendig for at skabe en gnist. En defekt tændspole vil derfor forhindre oprettelse af gnist.

For at diagnosticere problemet, og specifikt for at teste tændspolen, er det bedst at anvende et multimeter. Multimeteret indstilles til at måle modstand (ohm), og herefter måles modstanden over tændspolens primære og sekundære viklinger. Før du udfører målingerne, er det vigtigt at konsultere din motorcykels vedligeholdelsesmanual for de specifikke modstandsværdier, da disse kan variere fra model til model.

  • For at måle den primære vikling, skal multimeterets testledninger tilsluttes tændspolens positive (+) og negative (-) terminaler.
  • For at måle den sekundære vikling, tilsluttes den ene testledning til tændspolens sekundære terminal (hvor tændrørskablet normalt sidder) og den anden testledning til tændspolens negative (-) terminal.

En afvigelse fra de anbefalede modstandsværdier indikerer en defekt tændspole, som skal udskiftes. Hvis tændspolen viser sig at fungere korrekt, bør man overveje andre potentielle årsager til problemet, såsom batteriets tilstand, tændrørets tilstand eller problemer med tændingskontakten.