Er der en lov, der kræver fungerende dæktryksensorer?
Der er lovgivning, der kræver fungerende dæktryksensorer i køretøjer for at forbedre trafiksikkerheden og reducere brændstofforbruget.
Er der en lov, der kræver fungerende dæktryksensorer?
Ja, der er lovgivning, der kræver fungerende dæktryksensorer i køretøjer. Dette er en del af en bredere indsats for at forbedre trafiksikkerheden og reducere brændstofforbruget. Her er nogle vigtige punkter om lovgivningen:
- EU-lovgivning: I EU blev det obligatorisk for alle nye personbiler, der blev typegodkendt efter november 2012, at være udstyret med et dæktryksovervågningssystem (TPMS). Fra november 2014 blev det et krav for alle nye biler, der sælges i EU.
- Formål: Kravet om TPMS er indført for at øge sikkerheden ved at advare føreren om lavt dæktryk, hvilket kan føre til dækfejl og ulykker. Det hjælper også med at reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen ved at sikre, at dæktrykket er optimalt.
- Typer af TPMS: Der findes to hovedtyper af TPMS:
- Direkte TPMS: Måler dæktrykket direkte ved hjælp af sensorer i hvert dæk.
- Indirekte TPMS: Bruger ABS-bremse- og hastighedssensorer til at estimere dæktrykket.
- Vedligeholdelse: Det er vigtigt at sikre, at TPMS-systemet fungerer korrekt. Hvis TPMS-advarselslampen lyser, skal systemet kontrolleres og eventuelt repareres.
- Konsekvenser: Manglende overholdelse af TPMS-kravene kan føre til bøder og kan påvirke bilens synsgodkendelse.
Samlet set er fungerende dæktryksensorer ikke kun et lovkrav, men også en vigtig faktor for at sikre køretøjets sikkerhed og effektivitet.