Hvad du skal gøre med et fladt dæk afhænger af situationen og dine evner. Her er et par muligheder:
1. Skift dæk:
- Dette er den bedste løsning, hvis du har det nødvendige værktøj og det nødvendige knowhow.
- Du skal bruge en donkraft, en hjulnøgle og et reservedæk.
- Følg instruktionerne i din bils instruktionsbog for at skifte dækket.
2. Brug et punkteringsreparationskit:
- Et punkteringsreparationskit kan være en midlertidig løsning til et lille hul i dækket.
- Følg instruktionerne i sættet for at reparere dækket.
- Det er vigtigt at få dækket repareret af en professionel så hurtigt som muligt.
3. Tilkald vejhjælp:
- Hvis du ikke er i stand til at skifte dækket selv, kan du ringe til vejhjælp.
- Vejhjælp kan sende en mekaniker ud for at skifte dækket for dig.
- Dette kan være en dyrere løsning, men det er en god mulighed, hvis du ikke har det nødvendige værktøj og viden.
Sådan skifter du selv dæk efter punktering
Hjulskift
Bilister bør skifte hjul to gange årligt. Det anbefales dog ikke at skifte selv på elbiler på grund af deres vægt. Før du begynder, kontrollér dækmønsterdybden og eventuelle skader. Automatisk dæktrykmåling (TPMS) kan påvirke din evne til at kode dæktryksventiler selv.
Brug af donkraft
For at undgå ulykker, tag nøglen ud af tændingslåsen, og aktivér parkeringsbremsen, før du bruger donkraften. Placér donkraften på de angivne løftepunkter, og sørg for, at overfladen er plan. Løsn hjulboltene før løftet, og brug en momentnøgle for at sikre korrekt spænding. For regelmæssigt skift anbefales en solid værkstedsdonkraft.
Montering af hjul på bilen
Før montering, rens anlægsfladerne på fælge og hjulnav for snavs og rust. Smør let gevindene på hjulbolte/møtrikker, men undgå at smøre bolthuller og konusser. Montér hjulene løseligt før spænding, og følg et specifikt mønster for spænding af boltene eller møtrikkerne med en momentnøgle.
Valg af dækmønster
For optimal sikkerhed bør de bedste dæk monteres bagpå bilen. Dette sikrer optimalt greb og reducerer risikoen for baghjulsudskridning og akvaplaning.
Hvorfor punkterer dæk?
Dæk kan punktere af forskellige årsager. Nogle af de mest almindelige årsager inkluderer:
- Skarpe genstande: Eksempelvis søm, glasskår eller sten på vejen kan skære igennem dækket og forårsage en punktering.
- Slid: Over tid kan slid på dækket resultere i svækkede områder, der er mere modtagelige for punkteringer.
- Fejl ved dækket: Dette kan omfatte fejl i dækkets konstruktion eller materialer, hvilket kan resultere i huller eller revner.
- Overdreven belastning: Hvis dækket er overbelastet med vægt ud over dets kapacitet, kan det føre til øget stress og slid, hvilket øger risikoen for punkteringer.
- Lavt dæktryk: Utilstrækkeligt dæktryk kan resultere i overbelastning af dækkets sider, hvilket øger risikoen for punkteringer, især ved påkørsel af skarpe genstande.
- Kantsten og forhindringer: Kollisioner med kantsten, huller eller andre forhindringer på vejen kan beskadige dækket og forårsage punkteringer
- Utæt ventil: Ventilen er den del af dækket, hvor luften pumpes ind. En utæt ventil kan skyldes en beskadiget pakning eller en defekt ventilkerne.
Hvor langt kan man køre på et fladt dæk?
Hvor langt du kan køre på et fladt dæk afhænger af flere faktorer, herunder dækkets tilstand, køretøjets vægt og kørehastighed samt vejr- og vejforholdene. Generelt anbefales det ikke at køre på et fladt dæk, da det kan forårsage yderligere skader på dækket og fælgen samt forringe køretøjets kontrol og sikkerhed.
Hvis du alligevel er nødt til at køre på et fladt dæk for at nå til et sikkert sted, bør det kun være over meget korte afstande og ved lav hastighed. At køre på et fladt dæk kan forårsage øget varmeudvikling og yderligere skader på dækket, hvilket kan føre til irreversible skader og endda blowout.
Hvordan virker punkterfrie dæk?
Punkterfri dæk, også kendt som Runflat-dæk, er en avanceret teknologi, der giver øget sikkerhed og mobilitet på vejen. Her er en forklaring på, hvordan disse dæk fungerer:
Hvad er Runflat-dæk?
- Runflat-dæk, også kendt som RFT-dæk, punkterfrit dæk, self-supporting-dæk, extended mobility-dæk, og zero pressure-dæk, er en avanceret teknologi primært brugt på sportsvogne og premiumkøretøjer.
- Disse dæk er designet med forstærkede sidevægge, der kan bære bilens vægt og tillade fortsat kørsel efter tab af lufttryk.
- Runflat-dæk giver bilister mulighed for at køre til det nærmeste værksted uden behov for vejhjælp i vejkanten.
- Runflat-dæk har forstærkede sidevægge, der opretholder stabiliteten i bilen efter tab af lufttryk. Dette tillader bilisten at fortsætte kørslen til det nærmeste værksted uden umiddelbar vejhjælp.
- Bilister med runflat-dæk kan fortsætte kørslen op til maks. 80 km og med en hastighed på op til 80 km/t, afhængigt af dækkets profil og forhandlerens anvisninger.
- Køreafstanden kan variere afhængigt af bilens belastning, udendørstemperaturen og vejforholdene.
Hvordan får jeg hjælp til at skifte dæk efter punktering?
Hvis du kommer ud for at få punkteret et eller flere af dine bildæk, kan du nemt få hjælp til netop dette. Hos Handyhand finder du erfarne og dygtige dæk- og hjulmontører og reparatører, som kan hjælpe med at både lappe og skifte dit punkteret dæk.
Guide til hjulskift: Sådan skifter du hjul på din bil
FAQ - ofte stillede spørgsmål
Placer donkraften kun på de angivne løftepunkter, og sørg for, at overfladen er plan og stabil.
Automatisk dæktrykmåling (TPMS) kan påvirke din evne til at kode dæktryksventilerne selv. Det anbefales at søge professionel assistance.
Efter en punktering bør dækkene undersøges for skader. Ved alvorlige skader anbefales det at udskifte dækket for optimal sikkerhed.