At kalfatre en gammel fiskekutter kræver først, at man vurderer skibets generelle tilstand og specifikt tilstanden af de eksisterende damme og det gamle værk. Hvis det gamle værk er i dårlig stand, skal det fjernes helt, og dammene renses, før nyt værk kan installeres. Mængden af nyt værk, der skal til, varierer ikke kun med skibets dimensioner men også med den nuværende tilstand af skibets overflade og struktur.
For en kutter med de angivne mål vil et erfarent øje og en vurdering i forhold til skibets nuværende tilstand være nødvendige for at estimere den nøjagtige mængde værk og beg, der skal til. Som en tommelfingerregel kan man forvente, at mængden af værk for en sådan størrelse kutter vil være betydelig, men det nøjagtige antal kilo kan variere. Normalt anbefales det at bestille en smule ekstra for at sikre, at man ikke løber tør under processen.
Hvis dammene er proppet til men ikke helt tætte, er det først nødvendigt at renovere disse. Renoveringsprocessen kan indebære at fjerne det gamle værk, rengøre dammene, og i nogle tilfælde anvende en slags fylde eller kit til at sikre, at dammene er helt tætte, før nyt værk og beg appliceres. Når dammene er gjort tætte, kan beg ''hældes ind'' for at skabe en vandtæt forsegling. De specifikke teknikker for hvordan begen bedst "hældes ind", varierer, og det anbefales at konsultere en specialist eller anvende anerkendte metoder til påføring af beg for at sikre en langvarig og effektiv forsegling.
Har du brug for hjælp til kalfatring af din fiskekutter? Med Handyhand kan du nemt oprette din opgave helt gratis. På få minutter vil du modtage bud fra dygtige håndværkere, der står klar til at hjælpe dig med opgaven. Få professionel assistance og få arbejdet gjort hurtigt og effektivt!