Cykellim, også kendt som dækreparationslim, er designet til hurtigt at hærde ved kontakt med luft for effektivt at reparere punkteringer. Dens hovedkomponent er ofte cyanoacrylat, en type lim, der hærder hurtigt i nærvær af fugt, der findes i luften. Selv en minimal mængde luft, der trænger ind i tuben, når hætten er på, kan derfor igangsætte hærdningsprocessen.
Yderligere udfordringer med at holde limen flydende skyldes også, at hætten eller rørets forsegling ikke kan være fuldstændigt lufttæt efter første åbning. Mikroskopiske huller eller revner i rørets åbning eller i hættens gevind kan tillade luft at sive ind og gradvist hærde limen. Selv om man er omhyggelig med at lukke hætten, er det vanskeligt at opnå samme lufttæthed som ved fabriksforseglingen.
For at forlænge cykellimens levetid kan nogle små tricks anvendes. For eksempel kan man opbevare limen i en lufttæt pose eller beholder for at minimere luftkontakten. En anden metode er at placere en plastikfilm mellem hætten og tubens åbning for bedre at forsegle den mod luftens indtrængen. Disse metoder kan hjælpe, men på grund af cykellimens natur er det en kontinuerlig kamp mod tørring.