Cykelgear og kæde tæt på, fokus på justering og vedligeholdelse.

Sådan reparerer du gear på din cykel

Oplever du problemer med dit cykelgear? Kæmper du med ujævne gearskift, et gear, der ikke vil skifte, unormale lyde, langsom reaktionstid eller en kæde, der sidder forkert eller hænger slapt på din cykel? Heldigvis er der hjælp at hente. I denne guide hjælper vi dig gennem justering og vedligeholdelse af indvendige og udvendige gear. 

Din cykel kan enten have mekaniske gear (gearskiftet er forbundet via kabler) eller elektroniske gear (gearskiftet er forbundet via trådløse systemer med batterier). I følgende guide tager vi udgangspunkt i mekaniske gear. 

Justering af cykelgear

Hvis gearet sidder fast, er det en god idé at undersøge, om gearet har brug for en justering. Justering af cykelgearet afhænger af, hvorvidt din cykel har indvendige eller udvendige cykelgear. Har din cykel udvendige cykelgear, har cyklen synlige tandhjul foran og bagpå cyklen. Indvendige gear er placeret i et lukket systemt ved baghjulet. Uanset dit gearssystem:

  • Læs altid din cykelmanual for specifikke instruktioner til justering af gearene.
  • Hvis du ikke er sikker på, hvordan du justerer gearene på din cykel, er det bedst at få en professionel cykelmekaniker til at se på cyklen.

 

Indvendige cykelgear

  • Funktion: Velegnet til fladt terræn, bykørsel, korte ture. Tandhjul og udvekslingsmekanismen bliver beskyttet i navet (midten af hjulet).
  • Fordele: Nem vedligeholdelse, lang holdbarhed.
  • Ulemper: Mindre kraftoverførsel, tungere system.

 

Udvendige cykelgear

  • Funktion: Anvendes på sportsprægede cykler som mountainbikes og racercykler.
  • Fordele: Minimal kraftspild, flere gearmuligheder, lav vægt.
  • Ulemper: Kræver mere vedligeholdelse.

 

Hvordan justeres udvendige cykelgear? 

For at justere dine udvendige gear korrekt, skal cyklen hænges på et stativ, så pedalerne kan drejes frit. Alternativt kan du vende cyklen på hovedet. Når du arbejder med udvendige gear, arbejder du med cyklens forskifter og bagskifter. Forskifteren er cyklens forreste tandhjul, placeret ved krankboksen. Bagskifteren arbejder ved cyklens bagerste tandhjul på baghjulet. 

 

Justering af bagskifteren

  1. Startposition: Placér kæden på det mindste tandhjul på bagskifteren og det største tandhjul på kranksættet.
  2. Justér skruerne:
    • H-skruen styrer bevægelsen mod de større tandhjul.
    • L-skruen styrer bevægelsen mod de mindre tandhjul.
    • Drej skruerne forsigtigt for at holde kæden på tandhjulene.
  3. Stram eller løsn kablet: Justér spændingen på gearkablerne med en justeringsskrue på bagskifteren.
  4. Finjustering: Skift igennem gearene og foretag små justeringer ved behov for præcis gearskiftning.

 

Justering af forskifteren

  1. Startposition: Placér kæden på det største tandhjul på kassetten og den største klinge på kranksættet.
  2. Justér højden: Indstil højden af forskifteren lige over kæden.
  3. Justér skruer:
    • H-skruen til ydergrænsen.
    • L-skruen til indre grænse.
    • Justér forsigtigt.
  4. Stram eller løsn kablet: Justér spændingen på gearkablet med en justeringsskrue.
  5. Finjustering: Test gearskiftene og foretag små justeringer for præcis gearskiftning.

 

Hvordan justeres indvendige gear?

For at justere indvendige gear skal du arbejde med kablet, der er monteret til gearkassen på styret. Følg disse trin:

  1. Stil cyklen i neutralt gear: Sørg for, at kæden er placeret på det midterste tandhjul.
  2. Kontroller tandhjulets markeringer: Kig på baghjulet og se, om markeringerne på tandhjulet vises øverst.
  3. Juster gearkablet: Hvis markeringerne ikke er korrekt placeret, justerer du kablet ved styret, indtil de er. Drej justeringsskruen for at stramme eller løsne kablet efter behov.

Afhængigt af problemet kan det være nødvendigt at finjustere skruer på gearnavet eller foretage mere omfattende reparationer. Der er et par forskellige måder at justere det indvendige gear på en cykel afhængigt af, hvilket system du har. De mest almindelige typer er dog Shimano Nexus og Alfine. Til begge skal du bruge:

  • 5 mm unbrakonøgle
  • Skruetrækker.

 

Justering af indvendige gear

  1. Forberedelse:
    • Sørg for, at kæden er på det mellemste tandhjul, og at cyklen står i neutralt gear.
  2. Find justeringsskruen:
    • Justeringsskruen er typisk placeret ved baghjulet eller krankboksen.
  3. Løsn justeringsskruen:
    • Brug 5 mm unbrakonøglen til at løsne justeringsskruen en smule.
  4. Juster kablet:
    • Spænd eller løsn kablet ved at dreje på justeringsskruen med en skruetrækker.
    • Træd forsigtigt i pedalerne, mens du justerer, for at se, om gearene skifter korrekt.
  5. Stram justeringsskruen:
    • Når du er tilfreds med justeringen, stram justeringsskruen igen.
  6. Finjustering:
    • Skift gennem alle gearene for at sikre, at de fungerer korrekt.

 

Hvordan fikses frosne cykelgear?

Det kan også give gearet problemer, hvis de bliver frosne. Det er muligt at forebygge frosne gear ved at bruge teflonspray på gearets kabler. Cyklen skal være optøet før sprayen bruges. 

 

Effektive metoder til optøning og vedligeholdelse

  1. Optø det frosne gear: Brug en plastikpose med varmt vand på gearet og kablerne. Undgå at hælde varmt vand direkte på gearet.
  2. Brug låsespray: Når gearet har været frosset, kan låsesprayen løsne og smøre gearets bevægelige dele. Sprayen indeholder smøremidler og opløsningsmidler, der kan trænge ind og fordrive fugt, samt forhindre at gearet fryser igen. 

 

Hvor ofte kræver cykelgearet vedligeholdelse?

Begge gear har brug for regelmæssig rengøring og smøring af kæde og tandhjul. Kablerne bør ligeledes smøre for at bevare en effektiv funktion. 

  • Indvendige gear: Kræver sjældent justering.
  • Udvendige gear: Hyppigere justering nødvendig.

 

Sådan forebygger du problemer med gearet

Med regelmæssig rengøring og smøring af kæden, kan du med indvendige gear være velkørende i lang tid. Herudover vil der med tiden være behov for en opstramning af kæden.

  • Udvendige gear: De kræver som sagt mere vedligeholdelse, især i vintermånederne. Vejsalt kan forårsage rust over natten. Rens og smør gearet regelmæssigt. Bliver gearsystemet rustent, risikerer du, at gearet bliver ubrugeligt. 
  • Indvendige gear: Du kan være velkørende i lang tid med indvendige gear, hvis du regelmæssigt rengør og smører kæden. Med tiden vil der typisk være behov for opstramning af kæden.

 

Hvad koster det at fikse gear?

Hvad det koster at få fikset cykelgearet afhænger af skadens omfang. For almindelig serviceeftersyn ligger prisen mellem 250-600 kr. Det inkluderer ikke kun justering af cykelgear, men generelt eftersyn. En simpel justering kan koste under 200 kr. Mere omfattende reparationer og udskiftning kan koste 500 kr. eller mere. 

 

Brug for hjælp til justering eller reparation af cykelgear? 

Det er ikke altid nok bare at justere gearene. Nogle gange kræver det reparationer eller mere avancerede justeringer. I sådanne tilfælde kan du få professionel hjælp hos en dygtig cykelmekaniker. Hos Handyhand finder du nemt en cykelekspert, der hjælper dig med at justere og reparere dine cykelgear. Her vil du typisk finde lavere priser sammenlignet med andre cykelmekanikere. På Handyhand kan du ligeledes få hjælp til at identificere problemer, skifte gearkabel, tandhjul eller kassette. Disse komponenter arbejder sammen med gearet og kan derfor give problemer.

 

Gør det selv hjælp Gear virker ikke på cyklen

FAQ - ofte stillede spørgsmål

  • Du ved, at cykelkæden trænger til at blive skiftet efter ca. 3-4000 km. På den måde undgår du slid på andre dele.

  • Du kan sikre, at gearet er justeret korrekt ved at skifte gennem alle gearene og undersøge, hvorvidt de kan skifte jævnt og uden problemer.

  • Hvis gearene stadig ikke fungerer korrekt efter justering, kan du foretage yderligere finjusteringer på justeringsskruen eller kontakte en fagmand for hjælp.

Skrevet af