Alt om at fikse cyklen selv

Indholdsfortegnelse

Har din cykel brug for lidt kærlig pleje? Det behøver ikke at være svært at fikse en cykel. Fra at fikse cykelskærme til at justere gear og bremser, er der nogle enkle trin, der kan holde din cykel i topform. Lær hvordan du løser almindelige problemer og holder din cykel kørende.

Person ved cykel på stativ i garage, justerer gear og har værktøj i baggrunden.

Hvilke typer cykler findes der?

Forskellige cykeltyper stående side om side: citybike, racer, mountainbike, elcykel og ladcykel.

Der er mange forskellige typer cykler, der er designet til forskellige formål og terræner. Her er nogle af de mest almindelige typer:

Citybike

Disse er designet til bykørsel med funktioner som skærme, bagagebærere og en oprejst siddestilling for komfort.

  • Siddeposition: Den sporty udgave tilbyder forbedret aerodynamik.
  • Formål: Ideel til afslappede byture og pendling, men ikke til høje hastigheder.
  • Vægt: Lidt tungere med en langsommere acceleration.
  • Prisklasse: Tilgængelig i en mere overkommelig prisklasse.
  • Terræn: Bedst egnet til fast underlag.
  • Vedligeholdelse: Kræver minimalt vedligehold.
  • Andre aspekter: Typisk udstyret med bagagebærer og skærme, nem at manøvrere i trafikken.

Klassisk cykel

Praktisk og behageligt til bykørsel.

  • Siddeposition: Opret kørestilling, velegnet til personer med rygproblemer.
  • Formål: Velegnet til hverdagsbrug og indkøb i byen, men ikke til lange distancer.
  • Vægt: Lidt tungere.
  • Prisklasse: Overkommelig.
  • Terræn: Bedst egnet til fast underlag.
  • Vedligeholdelse: Minimal.
  • Andre aspekter: Typisk udstyret med bagagebærer, skærme og lys, let at styre i trafikken.

Racercykel

Disse er designet til hurtig kørsel på vejen og har lette rammer og smalle dæk.

  • Siddeposition: Hård og aerodynamisk, mindre komfortabel på lange ture.
  • Formål: Designet til høj fart på flade veje, god til klatring og minimal rullemodstand.
  • Vægt: Let.
  • Prisklasse: Lidt dyrere.
  • Terræn: Bedst egnet til asfalt, ikke til løst terræn.
  • Vedligeholdelse: Kræver regelmæssig opmærksomhed.
  • Andre aspekter: Mange gearmuligheder, effektive bremser, let at styre.

Mountainbike

Disse er robuste cykler designet til at køre på ujævnt terræn som bjergstier og skovstier. De har affjedring for at absorbere stød og grove dæk for bedre trækkraft.

  • Siddeposition: Designet til ydeevne, mindre komfortabel.
  • Formål: Træning med fokus på kondition og balance, velegnet til forskellige terræner.
  • Vægt: Lidt tungere.
  • Prisklasse: Varierer.
  • Terræn: Velegnet til stier, grus, klipper og stejle bakker.
  • Vedligeholdelse: Kræver regelmæssig vedligeholdelse.
  • Andre aspekter: God affjedring, mange gearmuligheder.

Elcykel

  • Formål: Ideel til længere strækninger og bakker, miljøvenlig transport med elektrisk assistance.
  • Vægt: Tung på grund af motoren.
  • Prisklasse: Højere.
  • Terræn: Velegnet til forskellige terræner.
  • Vedligeholdelse: Kræver mere opmærksomhed på grund af batteri og motor.

Ladcykel

Praktisk og rummelig til transport af f.eks. børn og varer.

  • Siddeposition: Typisk mere opret for bedre kontrol.
  • Formål: Designet til transport af personer og større varer på kortere ture.
  • Vægt: Tung.
  • Prisklasse: Højere.
  • Terræn: Bedst egnet til bykørsel og jævnt terræn.
  • Vedligeholdelse: Generelt mere krævende.
  • Andre aspekter: Miljøvenlig, men kræver mere parkeringsplads.

Touringcykel

  • Siddeposition: Komfortabel med reducering af nakke- og rygsmerter.
  • Formål: Velegnet til langdistanceruter og robust nok til at modstå barske forhold.
  • Vægt: Tung.
  • Prisklasse: Lidt dyrere.
  • Terræn: Bedst egnet til fast underlag og ikke stejle bakker.
  • Vedligeholdelse: Kræver regelmæssig vedligeholdelse.
  • Andre aspekter: Flere gearmuligheder, mulighed for at bære bagage.

Andre typer

  1. Hybrid-cykler: Disse er en blanding af racercykler og mountainbikes og er velegnede til daglig brug og let terræn. De har normalt en oprejst siddestilling og medium brede dæk.
  2. Cruisere: Disse har en afslappet siddestilling, brede saddel og brede dæk. De er gode til afslappet kørsel på flade overflader som strande og stier.
  3. BMX-cykler: Disse er små cykler designet til at udføre tricks og stunts på BMX-baner.
  4. Foldbare cykler: Disse er designet til nem transport og opbevaring og kan foldes sammen til en kompakt størrelse til f.eks. offentlig transport.
  5. Tandemcykler: Disse cykler har plads til to eller flere ryttere, der cykler samtidig.

Der er selvfølgelig mange variationer og specialiserede typer inden for disse kategorier, men disse er nogle af de mest almindelige.

Du kan læse mere her om, hvordan du vælger den rigtige type cykel til dig, og hvilken størrelse cykel, som passer bedst til dig.

Hvilke problemer er der typisk ved cykler, og hvordan fikser man dem?

Nogle cykeltyper kan være mere tilbøjelige til visse problemer end andre, primært på grund af deres design og formål. Her er nogle eksempler:

Mountainbikes:

Bycykler:

  • Bycykler, der bruges til daglig pendling, kan opleve slid på bremser og dæk på grund af hyppigere stop-start cykling og kørsel i bymiljøer.

Racerbiler:

  • Racer-cykler, der bruges til hurtig og langvarig kørsel, kan opleve problemer med gearskift og kædeslid på grund af intensiv brug og højere hastigheder. Oplever du problemer med cykelkæden, som gør det svært.

Sådan skifter du gear på en cykel

Når det kommer til at skifte gear på din cykel, er det vigtigt at vælge den rigtige kassette. Her er en trinvis guide til at forstå speed, gearing, kassettehylster, vægt, holdbarhed og materiale for at sikre den bedst mulige køreoplevelse.

Følg disse trin for at finde den rette kassette:

Speed og gearing

  • Match gearkomponenter: Antallet af gear på kassetten skal være kompatibelt med resten af dine gearkomponenter.
  • Tæl tandhjul: Tæl antallet af tandhjul på kassetten for at finde den samme speed som din originale kassette.
  • Bestem gearing: Tæl antallet af tænder på det mindste og det største tandhjul for at bestemme den korrekte gearing.

Kassettehylster til cyklen

  • Identificer kassettehylster: Find det rette kassettehylster, også kendt som "body", der passer til din cykel.
  • Definer kompatibilitet: Kassettehylstret definerer kompatibiliteten med forskellige kassetter.
  • Overblik over kompatibilitet: Kend de forskellige typer kassettehylstre som Shimano Micro Spline, SRAM XD, SRAM XDR, Campagnolo, og Shimano/SRAM (HG).

Kassettens vægt, holdbarhed og materiale

  • Overvejede faktorer: Vægt, holdbarhed og materiale er alle vigtige faktorer ved valg af kassette.
  • Påvirker ydeevne og pris: Valget mellem stål, aluminium eller titanium kan påvirke både ydeevne og pris.
  • Vedligeholdelse: Regelmæssig rengøring og smøring er afgørende for at forlænge levetiden på din kassette.
  • Kædestræk: Brug en kædeslidsmåler til at måle kædestræk; en strækning på over 0,75 kræver udskiftning af kassetten.

Læs også, hvordan du blot justerer gear på din cykel, både indvendigt og udvendigt.

Sådan fikser du for- og bagskærm

Cykelskærme er vigtige for at beskytte dig mod snavs og beskidt tøj under skiftende vejrforhold, især i regnvejr. Et skærmsæt dækker halvdelen af både for- og bagdækene og forhindrer også, at snavs sprøjter mod andre cyklister.

At fikse for- og bagskærmene på en cykel kan variere lidt afhængigt af typen af ​​cykel og skadens omfang. Her er nogle generelle trin, du kan følge:

For- og bagskærmene fjernes:

  1. Find ud af, hvordan skærmene er fastgjort til cyklen. Dette kan være med bolte, skruer eller klips.
  2. Brug de relevante værktøjer til at fjerne fastgørelsesmekanismen, så du kan tage skærmene af. 

Reparation:

  1. Hvis skærmene er beskadiget, kan du prøve at rette dem ud, hvis det er muligt, eller udskifte dem, hvis skaden er alvorlig. Juster højden, så den følger dækkets form.
  2. Hvis skærmene er lavet af metal og bøjet, kan du forsøge at rette dem ud ved forsigtigt at bøje dem tilbage på plads. Brug handsker og beskyttelsesbriller for at undgå skader.
  3. Hvis skærmene er lavet af plastik og er beskadiget, kan du forsøge at reparere dem med specielt lim eller ved at bruge plastik svejsemetoder.

Genmontering:

  1. Når skærmene er blevet repareret eller udskiftet, skal de monteres tilbage på cyklen. 
  2. Start med at montere forskærmen og placer den i et hul øverst på forgaflen på forhjulet og fastgør den med en skrue. Sørg for, at alle fastgørelsespunkter passer korrekt, og at skærmene er sikret ordentligt for at undgå løse dele under kørslen.
  3. Juster skærmene, så de er i den ønskede position og ikke gnider mod dæk eller andre dele af cyklen. Sørg for, at afstanden mellem cykelskærm og dæk er jævn hele vejen rundt for optimal beskyttelse mod snavs.

Hvis du har en specifik type cykel eller skade, kan det være en god idé at konsultere en cykelmekaniker eller se efter en vejledning online, der er specifik for din cykelmodel.

Hvordan skifter man nav på en cykel?

Nav er den del i midten af et cykelhjul. Det er her, de indvendige gear på mange almindelige cykler er placeret. Der findes forskellige typer af nav, og hvilken model der kan bruges, afhænger af typen af cykel.

At skifte nav på en cykel kræver normalt følgende værktøjer:

  • Kassettaftrækker: Hvis dit nav er en del af en kassette på bagskiven eller et frihjul, skal du bruge en kassettaftrækker til at fjerne det fra det gamle nav og installere det på det nye.
  • Egernøgle: Du skal bruge en egernøgle til at løsne og stramme egerne, når du monterer det nye nav på fælgen.
  • Skruenøgler: Du skal muligvis bruge skruenøgler til at løsne og stramme møtrikkerne eller quick release-akslen på hjulet.
  • Måleinstrumenter: Det kan være nyttigt at have måleinstrumenter, såsom en lineal eller et målebånd, til at sikre, at egerne er jævnt spændt, og at hjulet er centreret korrekt.
  • Smøremiddel: Du kan også have brug for lidt smøremiddel til at smøre dele som møtrikker og aksler under processen.
  • Evt. drejebænk: Hvis du skal installere navet på en aksel, der kræver tilpasning, kan en drejebænk være nødvendig for at tilpasse det korrekt.

Det kan være en lidt mere avanceret opgave at skifte nav på en cykel, men det er helt muligt at gøre det selv med det rette værktøj og lidt teknisk kunnen. Her er en generel vejledning:

  1. Fjern hjulet: Start med at fjerne hjulet, hvor navet skal skiftes. Dette indebærer normalt at løsne møtrikkerne eller quick release-akslen, afhængigt af hvilken type hjul du har.
  2. Fjern kassette eller frihjul: Hvis dit nav er en del af en kassette eller frihjul, skal du fjerne dette. Dette kræver normalt en kassettaftrækker.
  3. Fjern det gamle nav: Når kassetten eller frihjulet er fjernet, kan du fjerne det gamle nav fra hjulet. Dette kan kræve at afmontere egerne fra fælgen.
  4. Installer det nye nav: Installer det nye nav på fælgen ved at montere egerne på det. Sørg for at stramme egerne jævnt og korrekt for at undgå ujævn spænding.
  5. Installer kassette eller frihjul: Hvis du har fjernet det gamle, skal du installere kassetten eller frihjulet på det nye nav ved hjælp af en kassettaftrækker.
  6. Monter hjulet tilbage: Monter hjulet tilbage på cyklen og stram møtrikkerne eller quick release-akslen.
  7. Justér gear og bremser: Når hjulet er monteret, skal du justere gear og bremser for at sikre, at alt fungerer korrekt.

Det er vigtigt at bemærke, at denne vejledning er generel, og detaljerne kan variere afhængigt af din specifikke cykel og det nye nav, du installerer. Hvis du er usikker på, hvordan du gør det, eller hvis du ikke har det rette værktøj, er det bedst at søge hjælp fra en professionel cykelmekaniker.

Sådan skifter du ventil på cykel

At skifte en ventil på en cykel er en relativt simpel opgave. Her er en trinvis vejledning:

  1. Fjern hjulet: Hvis du skal skifte ventilen på et dæk, der stadig er monteret på cyklen, skal du starte med at fjerne hjulet fra cyklen.
  2. Aflad dækket: Brug en ventilnøgle til at skrue ventilen løs og lade al luften ud af dækket. Hvis ventilen allerede er ødelagt, kan du eventuelt springe dette trin over.
  3. Fjern det gamle ventilindsats: Når dækket er fladt, skal du bruge en ventilkernefjerner til at skrue den gamle ventilindsats ud af ventilen. Dette er den lille del inde i ventilen.
  4. Installer den nye ventilindsats: Skru den nye ventilindsats på plads i ventilen ved hjælp af ventilkernefjerneren. Sørg for, at den er skruet godt fast for at forhindre luftlækager.
  5. Pump dækket op: Brug en cykelpumpe til at pumpe dækket op til det anbefalede tryk. Sørg for, at ventilen er godt tilsluttet og ikke lækker luft.
  6. Genmonter hjulet: Når dækket er pumpet op, kan du montere hjulet tilbage på cyklen, hvis det blev fjernet i starten.
  7. Kontroller for lækager: Efter at have pumpet dækket op, skal du kontrollere ventilen for eventuelle lækager ved at påføre lidt sæbevand på ventilen og se efter bobler.

Det er altid en god idé at have en reserveventilindsats og en ventilkernefjerner i din cykelreparationskit, især hvis du ofte cykler længere ture eller i udfordrende terræn, hvor punkteringer er mere sandsynlige.

Hvordan skiftes håndtag på en cykel?

Hvis dine håndtag på cykelstyret er slidte eller bare trænger til en fornyelse, kan du heldigvis selv skifte dem. Her er trinene:

Du skal bruge:

  • Nye håndtag til dit cykelstyr
  • Eventuelt hårlak, håndsprit eller glasrens
  • Eventuelt en lille og flad skruetrækker.

Trin 1: Fjern de gamle håndtag. Hvis du ikke skal bruge de gamle håndtag igen, kan du klippe eller skære dem op og trække dem af styret. Hvis du vil gemme dem, kan du bruge en lille flad skruetrækker til forsigtigt at vippe dem af. Du kan også sprøjte lidt hårlak ind under dem for at gøre det lettere at trække dem af.

Trin 2: Rengør styret. Når de gamle håndtag er fjernet, kan du tørre styret af der, hvor håndtagene sad, så det er rent, når de nye skal monteres.

Trin 3: Monter de nye håndtag. Smør enten hårlak eller håndsprit ind i de nye håndtag og skub dem derefter forsigtigt på plads på styret.

Trin 4: Sæt endepropper i styret. Afslut ved at sætte endepropper i styret, så håndtagene holdes sikkert på plads.

Læs mere om, hvordan du justerer både sædet på cyklen og ordner cykelkæden lige her.

Hvilket udstyr skal man bruge til at fikse cykler?

Oversigt over nødvendige cykelværktøjer på et arbejdsbord: nøgler, kædeværktøj, pumpe og smøremidler.

At fikse cykler kræver ofte et par grundlæggende værktøjer og udstyr. Her er en liste over nogle typiske ting, du skal bruge:

Nødvendigt værktøj:

  • Skruetrækkere (flade og stjerneskruetrækkere).
  • Nøglesæt (oftest unbrakonøgler i forskellige størrelser).
  • Justerbar skruenøgle.
  • Cykel specifikke værktøjer som pedalnøgler, kædespredere og kædestrammere.

Smøremidler og rengøringsmidler:

  • Cykelolie eller smøremiddel til kæden.
  • Fedt til lejer og gevind.
  • Rengøringsmiddel til at rense cyklen.

Reservedele:

  • Slanger og dæk.
  • Kæde.
  • Bremseklodser.
  • Gearkabler og bremsekabler.
  • Håndtag og håndtagsgreb.

Pumpe:

  • En cykelpumpe til at pumpe dækkene op.

Arbejdsstation:

  • En stander eller stativ til at hæve cyklen og gøre det lettere at arbejde på den.
  • Et godt lys og en ren arbejdsplads.

Selvfølgelig afhænger det af den specifikke reparation eller vedligeholdelse, du skal udføre på cyklen, så du kan altid have brug for yderligere udstyr eller reservedele afhængigt af situationen.


 

Guides

image
562

14. jul., 2024

Læsetid 4 min.

Hvordan skifter man cykelpedaler?

Med denne omfattende guide får du brugbar hjælp til selv at skifte dine pedaler på cyklen, uanset om du er nybegynder eller en erfaren cyklist.

image
1875

15. jul., 2024

Læsetid 5 min.

Sådan reparerer du gear på din cykel

Lær hvordan du justerer og vedligeholder cykelgear med vores detaljerede guide. Få tips til bagskifter, forskifter, og forebyggelse af frosne gear.

image
1111

20. jun., 2024

Læsetid 4 min.

Sådan skifter du dæk på cyklen

Lær hvordan du skifter dæk på din cykel trin for trin med vores enkle vejledning. Lær alt om udskiftning af cykeldæk.

image
4008

21. jun., 2024

Læsetid 4 min.

Cykelkæden er hoppet af - hvad nu?

Få professionel vejledning til at håndtere problemet med cykelkæden, der hopper af. Lær årsagerne og undgå fremtidige problemer med vores trinvise guide.

image
976

20. jun., 2024

Læsetid 5 min.

Pedalerne på cyklen vil ikke køre rundt - hvad gør jeg?

Få hjælp til fejlfinding ved de mest almindelige problemstillinger ved cykelpedaler. Lær, hvordan du smører kæden, reparerer løse pedaler og meget mere.

image
609

21. jun., 2024

Læsetid 2 min.

Sådan lapper du selv et punkteret cykeldæk

Lær at lappe dit punkterede cykeldæk hurtigt og nemt med vores trin-for-trin guide. Få tips til både lapning og slangeskift.

image
458

21. jun., 2024

Læsetid 2 min.

Sådan putter du luft i dækket på din cykel

Få ekspertvejledning til at pumpe dine cykeldæk korrekt for bedre ydeevne, komfort og sikkerhed.

image
2293

21. jun., 2024

Læsetid 8 min.

Hvorfor virker cykelbremser ikke?

Lær alt om cykelbremser, inklusive typer, almindelige fejl, fejlfinding, justering og vedligeholdelse. En guide til at sikre optimal bremseeffekt.

image
167

18. jul., 2024

Læsetid 5 min.

Problemer med din racercykel? Fiks det selv sådan her

Lær alt om at reparere din racercykel selv - fiks alt fra punkteringer og gearproblemer til bremser og vedligeholdelse.

image
168

20. jul., 2024

Læsetid 2 min.

Problemer med din mountainbike? Fiks det selv sådan her

Hold din mountainbike i topform ved at lære at reparere almindelige problemer som punkteringer, løse gear, bremseproblemer og kædeproblemer.

image
197

4. jun., 2025

Læsetid 3 min.

Hvordan fikser man en knækket kædeskærm?

Lær, hvordan du reparerer eller udskifter en knækket kædeskærm på din cykel med vores trin-for-trin-guide. Få tips og FAQ her.

image
126

4. jun., 2025

Læsetid 3 min.

Sådan justerer du cyklens forgafler

Lær at justere dine forgafler trin for trin. Undgå fejl, og få bedre komfort og kontrol på cyklen og på din kørsel med vores guide.

image
184

5. jun., 2025

Læsetid 4 min.

Hvordan reparerer man en cykelramme?

Har du en beskadiget cykelramme? Lær, hvordan du selv reparerer stålrammer, og hvornår du skal vælge professionel hjælp ved skader på din cykelramme.

image
182

4. jun., 2025

Læsetid 3 min.

Hvordan pumper man luft i et cykeldæk?

Lær, hvordan du pumper luft i dine cykeldæk med vores trin-for-trin-guide. Få bedre komfort, fart, og sæt det rette dæktryk til cyklen, så cyklen altid kører godt.

image
156

Sådan strammer du kæden på din cykel

Lær hvordan du nemt og sikkert strammer kæden på din cykel. Følg vores trin-for-trin guide og få optimal spænding i dag!

image
98

Guide til at skifte cykelkæde og nødvendigt kædeværktøj

Få styr på kædeskift med vores guide til skifte cykelkæde og kædeværktøj. Lær trin-for-trin og spar penge – start dit projekt i dag!

image
71

Guide til at bruge fodpumper til cykler

Få styr på din fodpumpe med vores guide til at bruge fodpumper til cykler. Lær teknikker og undgå fejl – begynd at pumpe effektivt i dag!

Pris data fra fiks cykel opgaver

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster montering af slanger og gearjustering på citybike?

Det koster typisk mellem 600 kr. og 800 kr. at reparere en ældre citybike med to nye slanger og justering af gearsystemet. Den laveste pris dækker grundlæggende reparationer, mens den højeste pris kan inkludere ekstra service eller dele. Gennemsnitsprisen ligger på 700 kr., hvilket er en god indikator for, hvad man kan forvente for denne type reparation.

600 - 800 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster reparation af bremser på ladcykel

Det koster typisk mellem 1.000 kr. og 1.700 kr. at vedligeholde bremser på et køretøj, afhængigt af omfanget af arbejdet og de komponenter, der skal renses eller udskiftes. Den lave pris dækker ofte grundlæggende vedligeholdelse, mens den høje pris kan inkludere mere omfattende reparationer eller udskiftning af flere dele. Generelt kan prisforskellen skyldes forskelle i værkstedets placering, erfaring og de specifikke dele, der anvendes.

1000 - 1700 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster lapning og smøring af cykel?

Det koster typisk 500 kr. for lapning og smøring af cyklen, hvilket gælder både for den laveste og højeste pris. Prisen er ens, da det ofte afhænger af cyklens tilstand og de specifikke reparationer, der skal udføres. Arbejdet omfatter dæk og bevægelige dele, hvilket gør det til en grundlæggende service for cyklister.

500 - 500 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster udskiftning af bremseklodser til ladcykel?

Det koster typisk mellem 1.000 kr. og 2.500 kr. at udskifte to bremseklodser på et køretøj, inklusive arbejdsløn og materialer. Prisforskellen skyldes faktorer som bilmærke, kvalitet af bremseklodser og værkstedets timepris. Gennemsnitsprisen ligger på 1.525 kr., hvilket er en god indikator for de fleste personbiler.

1000 - 2500 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster flade dæk til løbehjul?

Det koster typisk mellem 500 kr. og 670 kr. at reparere flade dæk på et el-løbehjul med to dæk. Prisen varierer afhængigt af faktorer som dæktype, arbejdskraft og eventuelle ekstra reservedele. Gennemsnitsprisen ligger omkring 585 kr., hvilket giver en god indikation af, hvad man kan forvente at betale.

500 - 670 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster service af city-bike med skivebremser?

Det koster typisk mellem 250 kr. og 300 kr. at få inspektion og vedligeholdelse af en city-bike, der har stået stille i to år. Prisen afhænger af cyklens tilstand og omfanget af det nødvendige arbejde, som kan variere fra en simpel smøring til mere omfattende reparationer. Gennemsnitsprisen ligger på 275 kr., hvilket ofte dækker de mest almindelige vedligeholdelsesopgaver.

250 - 300 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster lappet baghjul på MTB?

Det koster typisk 400 kr. at få lappet et fladt baghjul på en cykel. Både den laveste og højeste pris ligger på 400 kr., hvilket indikerer, at prisen er ensartet blandt de forskellige værksteder. Forskellen i pris kan skyldes variationer i servicekvalitet eller værkstedets beliggenhed, men i dette tilfælde er der ikke nogen prisforskelle at bemærke.

400 - 400 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster service og bremseudskiftning på knallert

Det koster typisk mellem 2.500 kr. og 3.500 kr. at skifte forbremser og udføre olieskift på en knallert. Prisforskellen skyldes faktorer som kvaliteten af reservedele, værkstedets beliggenhed og arbejdets omfang. I gennemsnit kan du forvente at betale omkring 3.000 kr. for denne service.

2500 - 3500 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster lapning af slange og dæk til mountainbike

Det koster typisk mellem 421 kr. og 499 kr. at få repareret en mountainbike med lappet slange og skiftet bagdæk. Prisforskellen skyldes faktorer som værkstedets beliggenhed, kvaliteten af de anvendte dele og den tid, det tager at udføre reparationen. Gennemsnitsprisen ligger på 456,7 kr. for denne type service.

421 - 499 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster reparation af 2 cykler?

Det koster typisk mellem 1.700 kr. og 2.200 kr. at få dækkene udskiftet og udført grundlæggende service på to cykler. Prisen varierer afhængigt af cyklens mærke, typen af dæk og omfanget af serviceydelserne. Gennemsnitsprisen ligger på 1.925 kr., hvilket afspejler de mest almindelige omkostninger for denne type service.

1700 - 2200 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster reparation af PGO Hot 50 knallert?

Det koster typisk mellem 300 kr. og 1.000 kr. at få fejlfundet og repareret en motor med sporadiske startproblemer. Prisen afhænger af motorens kompleksitet og omfanget af arbejdet, hvor mere omfattende reparationer naturligvis koster mere. Gennemsnitsprisen ligger omkring 650 kr. for de fleste almindelige motorer.

300 - 1000 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster reparation af knallert, der går ud?

Det koster typisk mellem 745 kr. og 2.100 kr. at reparere en knallert, der starter men går ud ved acceleration. Prisforskellen skyldes variabler som reparationens kompleksitet og de reservedele, der skal bruges. Gennemsnitsprisen ligger på 1.422,5 kr., hvilket afspejler de mest almindelige reparationer.

745 - 2100 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster at lappe bagdæk på cykel

Det koster typisk mellem 345 kr. og 500 kr. at lappe et punkteret bagdæk, inklusive inspektion og genmontering. Prisen varierer afhængigt af dækkets størrelse, omfanget af skaden og værkstedets placering. Gennemsnitsprisen ligger omkring 411,7 kr., hvilket afspejler de forskellige faktorer, der påvirker omkostningerne.

345 - 500 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster skift af cykeldæk 28 tommer?

Det koster typisk mellem 205 kr. og 650 kr. at skifte et punkteret bagerste cykeldæk i størrelse 28. Prisen varierer afhængigt af dækkets kvalitet, type og eventuelle ekstra omkostninger som arbejdsløn. Gennemsnitsprisen ligger på 368,3 kr., hvilket giver en god indikation af, hvad man kan forvente at betale.

205 - 650 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster skifte dæk på damecykel?

Det koster typisk mellem 450 kr. og 600 kr. at reparere og klargøre en gammel damecykel, der har været ubenyttet i flere år. Prisforskellen skyldes cyklens tilstand og de nødvendige reparationer, som kan variere fra simple justeringer til mere omfattende reparationer af dele som gear og bremser. Gennemsnitsprisen ligger på 525 kr., hvilket dækker de fleste cykler i almindelig stand.

450 - 600 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster forårsklargøring af Derbi Senda knallert?

Det koster typisk 2.000 kr. at klargøre en Derbi Senda knallert til salg efter at have stået stille i et år. Prisen er ens uanset om det er lav eller høj, da det afspejler de nødvendige serviceomkostninger for at få knallerten i god stand. Forskellen i pris kan komme fra eventuelle ekstra reparationer eller vedligeholdelse, der måtte være nødvendige.

2000 - 2000 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster lapning af cykelslange?

Det koster typisk 300 kr. at få repareret luftproblemer i bagdækket på en herrecykel, inklusive slangeudskiftning. Prisen er den samme uanset, om det er en lav eller høj pris, da reparationen generelt kræver det samme arbejde og materialer. Omfanget af arbejdet omfatter udskiftning af slangen og kontrol af dækket for eventuelle skader.

300 - 300 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster lapning af bagdæk og cykelservice

Det koster typisk mellem 500 kr. og 550 kr. at få lavet lapning af bagdæk og grundlæggende service på cyklen. Prisforskellen kan skyldes faktorer som cyklens tilstand, typen af dæk og eventuelle ekstra reparationer, der måtte være nødvendige. Gennemsnitsprisen ligger på 525 kr., hvilket afspejler de fleste cyklisters behov for service.

500 - 550 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster lapning eller udskiftning af cykeldæk

Det koster typisk 300 kr. at få repareret en cykelpunktering i Harlev, uanset om det er den laveste eller højeste pris. Prisforskellen skyldes, at de fleste værksteder tilbyder standardpriser for vurdering og reparation, hvilket gør det til en ensartet omkostning. Dette inkluderer både vurdering af skaden og eventuel dækudskiftning, hvis det er nødvendigt.

300 - 300 kr.
image

9. dec. 2025

Læsetid 3 min.

Hvad koster skift af cykeldæk og slanger?

Det koster typisk mellem 250 kr. og 600 kr. at skifte for- og bagdæk på en cykel, inklusive dæk og slanger. Prisforskellen skyldes variation i dæktyper, kvalitet og eventuelle ekstra omkostninger til arbejdskraft. Gennemsnitligt kan man forvente at betale omkring 425 kr. for dette service.

250 - 600 kr.

Se alle Pris data guides her

Se lokale services her