Springfortøjning er en populær og effektiv metode til at fortøje en båd mellem to pæle. Denne fortøjningstype indebærer, at man bruger to tove: et forspring og et agterspring. Forspringet løber fra et fortil punkt på båden til en fortøjningspæl bag båden, mens agterspringet går fra et agterlig punkt på båden til en pæl foran båden. Springfortøjningens unikke konfiguration tjener flere formål og har flere fordele.
Springfortøjningen bidrager til at opretholde bådens position stabilt mellem de to pæle og begrænser bevægelsen for- og agterover. Dette er særligt nyttigt under tilstande med varierende strømme og vind, hvor båden ellers kunne svinge ukontrolleret. Desuden tillader springfortøjning lidt fleksibilitet i fortøjningen, hvilket kan absorbere noget af energien fra bølger eller strøm, og derved mindsker belastningen på fortøjningstauene og bådens fortøjningspunkter.
En anden vigtig fordel ved springfortøjning er dens evne til at optimere anvendelsen af begrænset plads i et havnebassin eller en marina. Ved at anvende denne fortøjningsmetode kan flere både fortøjes på sikker vis inden for et begrænset område, idet bådene holdes stabile og sikre, selv når pladsen er trang.
I praksis er springfortøjning ikke blot en teknisk løsning, men også en sikkerhedsforanstaltning. Korrekt anvendelse af for- og agterspring hjælper med at forebygge skader på både bådene og havnefaciliteterne. Derudover bidrager det også til en mere behagelig oplevelse for bådejerne, da det reducerer risikoen for ubehagelige overraskelser som følge af uforudsete vejrforhold.