Løs MDS-problemer på MacBook Pro 13" med stort Mail-arkiv: Trin-for-trin guide

Hvordan kan problemet med MDS-processen, der kører ukontrolleret på en MacBook Pro 13", debugges og løses, når der ikke er tilsluttet eksterne drev, men der findes en stor Mail-arkiv?

Hvis MDS-processen kører ukontrolleret på din MacBook Pro 13" med et stort Mail-arkiv, kan du debugge og løse problemet ved at kontrollere og genopbygge Spotlight-indekset, administrere Mail-arkivet, bruge Aktivitetsmonitor, opdatere macOS og eventuelt kontakte Apple Support.

Sådan debugges og løses problemet med MDS-processen på en MacBook Pro 13" med et stort Mail-arkiv

Hvis du oplever, at MDS-processen kører ukontrolleret på din MacBook Pro 13", og du ikke har eksterne drev tilsluttet, men har et stort Mail-arkiv, kan du følge disse trin for at debugge og løse problemet:

1. Forstå MDS-processen

  • MDS står for "Metadata Server" og er en del af macOS's Spotlight-søgefunktion.
  • Processen indekserer filer og metadata for at gøre dem søgbare via Spotlight.

2. Kontroller Spotlight-indeksering

  • Åbn Systemindstillinger og gå til Spotlight.
  • Vælg fanen Privatliv.
  • Træk og slip din Mail-mappe til listen over steder, der skal udelukkes fra indeksering.
  • Vent et par minutter og fjern derefter Mail-mappen fra listen for at tvinge en genindeksering.

3. Genopbyg Spotlight-indekset

  • Åbn Terminal fra Programmer > Hjælpeprogrammer.
  • Kør følgende kommando for at deaktivere og genaktivere Spotlight-indeksering:
    sudo mdutil -E /
  • Dette vil slette det eksisterende indeks og tvinge Spotlight til at oprette et nyt.

4. Kontroller Mail-arkivet

  • Åbn Mail og gå til Mail > Indstillinger.
  • Vælg fanen Konti og kontroller, om der er nogen store vedhæftede filer eller gamle e-mails, der kan slettes eller arkiveres eksternt.
  • Overvej at bruge Mail's indbyggede funktion til at komprimere eller arkivere gamle e-mails.

5. Brug Aktivitetsmonitor

  • Åbn Aktivitetsmonitor fra Programmer > Hjælpeprogrammer.
  • Find og vælg MDS processen.
  • Kontroller CPU- og hukommelsesforbrug for at se, om det er unormalt højt.
  • Hvis nødvendigt, kan du tvinge processen til at stoppe, men vær opmærksom på, at dette kun er en midlertidig løsning.

6. Opdater macOS

  • Sørg for, at din macOS er opdateret til den nyeste version, da opdateringer ofte indeholder fejlrettelser og forbedringer.
  • Gå til Systemindstillinger > Softwareopdatering for at kontrollere og installere eventuelle tilgængelige opdateringer.

7. Kontakt Apple Support

  • Hvis problemet fortsætter, kan det være nødvendigt at kontakte Apple Support for yderligere assistance.
  • De kan tilbyde avanceret fejlfinding og løsninger, der er specifikke for din situation.

Ved at følge disse trin kan du forhåbentlig debugge og løse problemet med MDS-processen, der kører ukontrolleret på din MacBook Pro 13".

Opret din første opgave på få minutter

Spar dig selv for besvær og kom igennem din to-do liste i dag

1

Beskriv din opgave

2

Modtag bud

3

Få løst din opgave

opgaver platform services

Møbelsamling

Hjælp med at samle Ikea klædeskab

opgaver platform services

Maler

Klargøring af lejlighed til flyttesyn

opgaver platform services

Flyttehjælp

Flytning af 150 kvm hus til Roskilde fra København

opgaver platform services

Havearbejde

Beskæring af 4 større træer

opgaver platform services

IT support

Geninstallering af windows + programmer

opgaver platform services

Elektriker

Installation af Sonos musikanlæg i hus

opgaver platform services

Rengøring

Ugentlig rengøring af lejlighed (114kvm)

opgaver platform services

Flyttehjælp

Flytning af 150 kvm hus til Roskilde fra København

opgaver platform services

Elektriker

Opsætning af lamper i stue og soveværelse

opgaver platform services

Catering

3-retters menu til 14 mennesker