Sådan vælger du celler i en Excel-kolonne og udelukker overskrifter ved datavalidering

Hvordan kan man vælge alle celler i en bestemt kolonne, men udelukke specifikke celler som f.eks. tabeloverskrifter, når man skal anvende datavalidering i Excel?

For at vælge alle celler i en bestemt kolonne, men udelukke specifikke celler som tabeloverskrifter, når du anvender datavalidering i Excel, skal du markere kolonnen, fjerne markeringen af de ønskede celler med Ctrl (Windows) eller Cmd (Mac), og derefter anvende datavalidering via fanen Data.

Sådan vælger du alle celler i en bestemt kolonne, men udelukker specifikke celler som tabeloverskrifter, når du anvender datavalidering i Excel

For at vælge alle celler i en bestemt kolonne, men udelukke specifikke celler som tabeloverskrifter, når du anvender datavalidering i Excel, kan du følge disse trin:

  1. Marker den ønskede kolonne:
    • Klik på kolonneoverskriften for at markere hele kolonnen.
  2. Fjern markeringen af specifikke celler:
    • Hold Ctrl-tasten nede (på Windows) eller Cmd-tasten (på Mac).
    • Klik på de celler, du vil udelukke, f.eks. tabeloverskrifterne.
  3. Anvend datavalidering:
    • Gå til fanen Data i båndet.
    • Klik på Datavalidering i gruppen Dataværktøjer.
    • Vælg de ønskede kriterier for datavalidering i dialogboksen, der vises.
    • Klik på OK for at anvende datavalideringen på de markerede celler.

Ved at følge disse trin kan du effektivt vælge alle celler i en kolonne og udelukke specifikke celler som tabeloverskrifter, når du anvender datavalidering i Excel.