Hvordan kan en tabel i MS Word 2010 forhindres i at blive opdelt over flere sider, og hvordan kan dette gøres for en eller flere tabeller ad gangen i stedet for pr. række?
For at forhindre en tabel i MS Word 2010 i at blive opdelt over flere sider, skal du markere tabellen, højreklikke, vælge Tabelegenskaber, gå til fanen Række og fjerne markeringen i boksen Opdel række over sider. For flere tabeller kan du bruge Ctrl + H og følge de samme trin.
Sådan forhindres en tabel i MS Word 2010 i at blive opdelt over flere sider
For at forhindre en tabel i MS Word 2010 i at blive opdelt over flere sider, kan du følge disse trin:
- Marker hele tabellen ved at klikke på tabelhåndtaget i øverste venstre hjørne af tabellen.
- Højreklik på den markerede tabel og vælg Tabelegenskaber.
- I dialogboksen Tabelegenskaber skal du gå til fanen Række.
- Fjern markeringen i boksen Opdel række over sider.
- Klik på OK for at anvende ændringerne.
Sådan anvendes ændringen på flere tabeller ad gangen
Hvis du har flere tabeller i dit dokument og ønsker at anvende ændringen på dem alle på én gang, kan du gøre følgende:
- Tryk på Ctrl + H for at åbne dialogboksen Erstat.
- Klik på knappen Mere for at udvide dialogboksen.
- Klik på knappen Særlig og vælg Tabel fra listen.
- Dette indsætter en speciel kode (^t) i feltet Søg efter.
- Efterlad feltet Erstat med tomt.
- Klik på Erstat alle for at markere alle tabeller i dokumentet.
- Følg derefter de samme trin som beskrevet ovenfor for at forhindre opdeling af rækker over sider.
Bemærk, at denne metode kan kræve manuel justering, hvis tabellerne har forskellige formater eller indstillinger.