Løs VPN-forbindelsesproblemer på din bærbare computer – Effektive løsninger og tips

Hvordan kan det løses, at en bærbar computer ikke kan oprette forbindelse til en VPN på samme WiFi-netværk som en stationær computer, når begge har samme Windows 10 Home (64-bit) og WiFi-forbindelse, og følgende er forsøgt: verificering af indstillinger, direkte Ethernet-forbindelse, eksport/import af firewall-indstillinger og netværksnulstilling?

Hvis din bærbare computer ikke kan oprette forbindelse til en VPN på samme WiFi-netværk som din stationære computer, kan du prøve at opdatere netværksdrivere, deaktivere IPv6, kontrollere VPN-klientens indstillinger, deaktivere antivirus/firewall midlertidigt, bruge en alternativ VPN-protokol, kontrollere routerindstillinger, prøve en anden WiFi-forbindelse eller geninstallere VPN-klienten.

Sådan løses problemet med VPN-forbindelse på en bærbar computer

Hvis din bærbare computer ikke kan oprette forbindelse til en VPN på samme WiFi-netværk som din stationære computer, selvom begge kører Windows 10 Home (64-bit) og har samme WiFi-forbindelse, kan du prøve følgende løsninger:

  • Opdater netværksdrivere:
    • Åbn Enhedshåndtering.
    • Find netværksadaptere og højreklik på din WiFi-adapter.
    • Vælg "Opdater driver" og følg vejledningen.
  • Deaktiver IPv6:
    • Gå til Netværks- og delingscenter.
    • Klik på din WiFi-forbindelse og vælg "Egenskaber".
    • Fjern markeringen af "Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)".
  • Kontroller VPN-klientens indstillinger:
    • Sørg for, at VPN-klienten er korrekt konfigureret.
    • Kontroller, om der er opdateringer til VPN-klienten.
  • Deaktiver midlertidigt antivirus/firewall:
    • Deaktiver din antivirus- eller firewall-software midlertidigt.
    • Prøv at oprette forbindelse til VPN igen.
    • Hvis det virker, skal du konfigurere undtagelser i din antivirus/firewall for VPN-klienten.
  • Brug en alternativ VPN-protokol:
    • Skift til en anden VPN-protokol (f.eks. OpenVPN, L2TP/IPsec, PPTP) i VPN-klientens indstillinger.
  • Kontroller routerindstillinger:
    • Log ind på din router og kontroller, om der er nogen indstillinger, der kan blokere VPN-trafik.
    • Aktiver VPN-passthrough, hvis det er nødvendigt.
  • Prøv en anden WiFi-forbindelse:
    • Forbind din bærbare computer til et andet WiFi-netværk og prøv at oprette forbindelse til VPN.
    • Dette kan hjælpe med at afgøre, om problemet er netværksrelateret.
  • Geninstaller VPN-klienten:
    • Fjern VPN-klienten fra din bærbare computer.
    • Genstart computeren og installer VPN-klienten igen.

Hvis ingen af disse løsninger virker, kan det være nødvendigt at kontakte VPN-udbyderens support for yderligere assistance.