Hvordan kan webservere stadig sende data til din browser, hvis din ISP eller firewall blokerer alle indgående forbindelser, og hvordan håndteres video streaming og multiplayer spil, der bruger UDP, som er forbindelsesløst?
Selvom din ISP eller firewall blokerer alle indgående forbindelser, kan webservere stadig sende data til din browser ved hjælp af udgående forbindelser og stateful firewalls. For video streaming og multiplayer spil, der bruger UDP, anvendes teknikker som UDP Hole Punching og STUN-servere til at etablere direkte forbindelser.
Hvordan kan webservere stadig sende data til din browser, hvis din ISP eller firewall blokerer alle indgående forbindelser, og hvordan håndteres video streaming og multiplayer spil, der bruger UDP, som er forbindelsesløst?
Selvom din ISP eller firewall blokerer alle indgående forbindelser, kan webservere stadig sende data til din browser ved hjælp af følgende metoder:
- Outbound Connections: Browsere etablerer udgående forbindelser til webservere. Når en forbindelse er etableret, kan serveren sende data tilbage gennem denne forbindelse. Firewalls tillader typisk udgående forbindelser, hvilket gør det muligt for data at returnere via den samme kanal.
- Stateful Firewalls: De fleste moderne firewalls er stateful, hvilket betyder, at de holder styr på forbindelsestilstanden. Når en udgående forbindelse er etableret, tillader firewallen indgående trafik som svar på denne forbindelse.
- Network Address Translation (NAT): NAT-enheder oversætter private IP-adresser til en offentlig IP-adresse og holder styr på forbindelserne. Dette gør det muligt for svarende trafik at finde vej tilbage til den oprindelige enhed.
For video streaming og multiplayer spil, der bruger UDP, håndteres forbindelsesløse protokoller som følger:
- UDP Hole Punching: Teknikken bruges til at etablere direkte forbindelser mellem to enheder bag NAT-enheder. Begge enheder sender UDP-pakker til en tredjepartsserver, som derefter hjælper med at etablere direkte kommunikation mellem de to enheder.
- STUN (Session Traversal Utilities for NAT): STUN-servere hjælper klienter med at opdage deres offentlige IP-adresse og NAT-type. Dette gør det muligt for klienter at etablere direkte UDP-forbindelser gennem NAT-enheder.
- TURN (Traversal Using Relays around NAT): Hvis direkte forbindelser ikke kan etableres, kan TURN-servere videresende trafik mellem klienter. Dette sikrer, at data kan overføres, selvom direkte forbindelser er blokeret.
- Application Layer Protocols: Applikationer kan implementere egne mekanismer til at håndtere forbindelsesløse protokoller. For eksempel kan de bruge sekvensnumre og kvitteringer for at sikre, at data leveres korrekt.
Disse metoder og teknikker sikrer, at data kan overføres effektivt, selv når der er begrænsninger på indgående forbindelser, og at forbindelsesløse protokoller som UDP kan bruges til realtidsapplikationer som video streaming og multiplayer spil.