At opretholde sikkerheden om bord på en båd kræver det rette udstyr og regelmæssige sikkerhedstjek. Uanset om du er erfaren sejler eller nybegynder, er korrekt sikkerhedsudstyr vigtigt for både tryghed og sikkerhed på vandet.
Hvilket sikkerhedsudstyr er vigtigt at have med på både?
Her er en liste over vigtigt sikkerhedsudstyr, som er lovpligtigt at have ombord på både i mange lande:
- Redningsveste: Der skal være en godkendt redningsvest til alle ombord, og den skal passe til personens størrelse og vægt. Redningsvesten skal være CE-mærket og godkendt til den type sejlads, du foretager dig.
- Brandbekæmpelsesudstyr og brandslukningsudstyr: Mindre både kræver mindst én godkendt brandslukker, mens større både kan kræve flere. Slukkeren skal være let tilgængelig, regelmæssigt vedligeholdt og være godkendt til brug på både.
- Nødblus og signaludstyr: Nødblus, røgsignaler, signalhorn, nødraketter og lygter er nødvendige for at kunne tilkalde hjælp ved nødsituationer. Der kræves ofte en kombination af håndblus, raketblus og røgbomber. Håndholdt radio bruges til at tilkalde hjælp i nødstilfælde.
- Lænsepumpe eller øsekar: En lænsepumpe er nødvendig for at kunne fjerne vand, der måtte trænge ind i båden, især på større både. En manuel øse kan være tilstrækkelig på mindre fartøjer.
- Førstehjælpskasse: En førstehjælpskasse med nødvendige forsyninger er obligatorisk, og indholdet bør gennemgås jævnligt for at sikre, at det er opdateret og anvendeligt.
- Nautisk kort og kompas: På mange fartøjer er det påkrævet at have et opdateret søkort og kompas ombord, så man kan navigere sikkert, selv hvis elektroniske hjælpemidler svigter.
- Nødtelefon eller radio: For både der bevæger sig ud over kystnære farvande, er en nødtelefon eller VHF-radio nødvendig til at kommunikere i tilfælde af nødsituationer.
- Anker og ankertov: Et anker og tilhørende ankertov eller kæde er nødvendigt for at kunne sikre båden i tilfælde af motornedbrud eller uventede vejrsituationer.
- Lygter og navigationslys: Hvis båden sejler i mørke eller i dårlig sigtbarhed, er navigationslys påkrævet for at signalere bådens position og bevægelsesretning til andre fartøjer.
- Vandsikkert nødsignaludstyr: En nødfløjte eller anden form for akustisk signaludstyr skal være til stede for at kunne påkalde opmærksomhed i nødsituationer.
- Redningskrans: Redningskransen skal være synlig og have en lysende linje. Den skal være sikkert fastgjort til båden.
- Radar-reflektor: En radar-reflektor gør båden synlig for andre fartøjer ved hjælp af radar, hvilket mindsker risikoen for kollisioner, særligt i dårligt vejr eller ved nedsat sigtbarhed.
Hvordan sikkerhedstjekker man båden og udstyret til foråret?
Gennemgang af redningsveste
Redningsveste bør gennemgås for at sikre, at spænder fungerer, og at materialet ikke er mørnet. Hvis vesten er selvoppustelig, kontrolleres gaspatronen og selvudløseren. Er der tvivl, anbefales det at få vesten serviceret af en autoriseret forhandler.
Navigationslys og elektroniske systemer
Kontrollér navigationslys og batterier for at sikre, at alt fungerer optimalt. Gennemgå desuden kabelføringer og sikringer for tegn på tæring, som kan forårsage elektriske problemer.
Tovværk og skøder: Skift slidte dele
Vask tovværk for at fjerne salt og undgå stivhed. Gennemgå for slid, og skift de dele, der er for slidte. Sørg altid for at have ekstra tovværk om bord, hvis udstyr svigter.
Gasinstallation: Undgå farlige lækager
Alle gasinstallationer skal gennemgås for utætheder ved slanger og rør. Hvis der er en lækagetester, bruges den til at finde eventuelle utætheder. En professionel servicetekniker bør inspicere installationen for at sikre korrekt sikkerhed.
Hvilke regler er der for gas på både?
Gasinstallationer på både er underlagt specifikke regler for at sikre besætningens sikkerhed. For fritidsfartøjer under 24 meter gælder følgende hovedpunkter:
- Gasflasker: Må maksimalt indeholde 11 kg gas, og der må højst være to flasker ombord – én i brug og én i reserve. Flaskerne skal være sikkert fastgjort og anbragt i lukkede gaskasser eller flaskerum over vandlinjen med dræn, så eventuel udsivet gas kan løbe over bord.
- Regulator: Skal være godkendt til maritimt brug og opfylde krav som korrosionsbestandighed, lukkeventil, overtryksventil og et fast tryk på 30 mbar.
- Lækagetester: Det er lovpligtigt at have en lækagetester installeret, så man løbende kan kontrollere for utætheder i gasanlægget.
- Slanger og rør: Skal være CE- eller DG-godkendte og modstandsdygtige over for havmiljøets påvirkninger. Slanger med fabriksmonterede fittings i rustfrit metal er påkrævet i både bygget efter juni 1998.
- Afbryderhane: Der skal være en afbryderhane ved forbrugsapparatet, som kan betjenes uden at række hen over apparatet, samt en hane på eller tæt ved flasken.
For både over 24 meter eller installationer med flere gasforbrugende apparater skal installationen udføres af en autoriseret fagperson. Det anbefales at få gasanlægget trykprøvet og godkendt af en fagperson, selvom det ikke er et lovkrav for mindre både.
For yderligere information henvises til Dansk Sejlunions vejledning om gasinstallationer i lystbåde.
Generelle vedligeholdelsesråd
Det er vigtigt at have ekstra løsdele og værktøj ombord, så du kan håndtere mindre reparationer, hvis der opstår problemer på vandet. Ved at skifte udstyr og dele efter behov sikrer du en velfungerende og pålidelig båd, der er klar til enhver situation.
Hvor finder jeg hjælp til at sikre at det elektroniske er i orden på båden?
Hvis du ønsker hjælp til at sikre, at det elektroniske udstyr på båden fungerer korrekt, kan du finde kvalificerede fagfolk via Handyhand. På platformen kan du nemt finde erfarne elektrikere, der kan gennemgå og vedligeholde din båds elektroniske systemer, såsom navigationslys, VHF-radio, batterier og kabelføringer. Ved at bruge Handyhand får du adgang til specialister, der kan hjælpe med både inspektion og reparation, så du kan være tryg på vandet.
FAQ - ofte stillede spørgsmål
Det anbefales at gennemgå sikkerhedsudstyr mindst en gang om året, typisk i foråret før sæsonstart.
Et drivanker kan hjælpe med at bevare kontrollen over båden i uroligt vand. Dette sikrer, at båden ikke driver ukontrolleret under vanskelige vejrforhold.
Ja, en radar-reflektor øger synligheden for andre fartøjer og mindsker risikoen for kollision.
Kald Lyngby Radio for at teste radioens forbindelse, og kontroller om den er tilsluttet GPS.
Ja, du kan tjekke slanger og rør for utætheder, men det anbefales at få en professionel gennemgang for maksimal sikkerhed.