Hvordan fungerer bremseforstærkeren, når en motor er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden?
Når en motor er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden, fungerer bremseforstærkeren ved hjælp af en elektrisk eller mekanisk vakuumpumpe, som genererer det nødvendige vakuum.
Hvordan fungerer bremseforstærkeren, når en motor er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden?
En bremseforstærker, også kendt som en vakuumforstærker, er en vigtig komponent i moderne bremsesystemer. Den hjælper med at reducere den fysiske kraft, som føreren skal anvende på bremsepedalen. Når en motor er turboladet, og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden, ændres driften af bremseforstærkeren en smule. Her er en forklaring på, hvordan det fungerer:
-
Vakuumkilde:
- Under normale forhold skaber motorens indsugningsmanifold et vakuum, som bruges af bremseforstærkeren.
- Ved turboladede motorer kan der opstå positivt tryk i indsugningsmanifolden, hvilket betyder, at der ikke er noget vakuum til rådighed.
-
Vakuumpumpe:
- For at kompensere for manglen på vakuum fra indsugningsmanifolden, er turboladede motorer ofte udstyret med en elektrisk eller mekanisk vakuumpumpe.
- Vakuumpumpen genererer det nødvendige vakuum til bremseforstærkeren, uanset trykket i indsugningsmanifolden.
-
Vakuumreservoir:
- Nogle systemer inkluderer et vakuumreservoir, som opbevarer vakuum til brug under perioder med positivt tryk i indsugningsmanifolden.
- Reservoiret sikrer, at der altid er tilstrækkeligt vakuum til rådighed for bremseforstærkeren.
-
Tilbageslagsventil:
- En tilbageslagsventil er ofte installeret mellem indsugningsmanifolden og bremseforstærkeren.
- Ventilen forhindrer positivt tryk i at nå bremseforstærkeren og sikrer, at vakuumet opretholdes.
Samlet set sikrer disse komponenter, at bremseforstærkeren fungerer effektivt, selv når motoren er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden. Dette er afgørende for at opretholde sikker og pålidelig bremseydelse under alle kørselsforhold.