Hvordan bremseforstærkeren fungerer med turboladet motor og positivt tryk

Hvordan fungerer bremseforstærkeren, når en motor er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden?

Når en motor er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden, fungerer bremseforstærkeren ved hjælp af en elektrisk eller mekanisk vakuumpumpe, som genererer det nødvendige vakuum.

Hvordan fungerer bremseforstærkeren, når en motor er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden?

En bremseforstærker, også kendt som en vakuumforstærker, er en vigtig komponent i moderne bremsesystemer. Den hjælper med at reducere den fysiske kraft, som føreren skal anvende på bremsepedalen. Når en motor er turboladet, og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden, ændres driften af bremseforstærkeren en smule. Her er en forklaring på, hvordan det fungerer:

  • Vakuumkilde:
    • Under normale forhold skaber motorens indsugningsmanifold et vakuum, som bruges af bremseforstærkeren.
    • Ved turboladede motorer kan der opstå positivt tryk i indsugningsmanifolden, hvilket betyder, at der ikke er noget vakuum til rådighed.
  • Vakuumpumpe:
    • For at kompensere for manglen på vakuum fra indsugningsmanifolden, er turboladede motorer ofte udstyret med en elektrisk eller mekanisk vakuumpumpe.
    • Vakuumpumpen genererer det nødvendige vakuum til bremseforstærkeren, uanset trykket i indsugningsmanifolden.
  • Vakuumreservoir:
    • Nogle systemer inkluderer et vakuumreservoir, som opbevarer vakuum til brug under perioder med positivt tryk i indsugningsmanifolden.
    • Reservoiret sikrer, at der altid er tilstrækkeligt vakuum til rådighed for bremseforstærkeren.
  • Tilbageslagsventil:
    • En tilbageslagsventil er ofte installeret mellem indsugningsmanifolden og bremseforstærkeren.
    • Ventilen forhindrer positivt tryk i at nå bremseforstærkeren og sikrer, at vakuumet opretholdes.

Samlet set sikrer disse komponenter, at bremseforstærkeren fungerer effektivt, selv når motoren er turboladet og der er positivt tryk i indsugningsmanifolden. Dette er afgørende for at opretholde sikker og pålidelig bremseydelse under alle kørselsforhold.