At skifte fra farvet til ufarvet diesel et halvt år før synsundersøgelsen, med forhåbningen om at rense motoren for spor af den farvede diesel, er ikke en sikker metode. Dette skyldes, at farvestoffet i den farvede diesel kan aflejre sig på flere dele af brændstofsystemet og motoren. Selv efter et længere tidsrum med brug af ufarvet diesel, kan der stadig være rester af farvestoffet tilbage.
Brug af farvet diesel til on-road køretøjer er ulovligt i mange jurisdiktioner, da det ofte angiver, at brændstoffet er undtaget fra sædvanlige skatter. Ulovligheden ligger ikke kun i den potentielle skatteunddragelse, men også i det faktum, at myndighederne kan teste for spor af farve i motoren ved syn. Disse tests er designet til at identificere selv minimale mængder af farvestof, hvilket kan medføre bøder eller andre sanktioner, selvom man er skiftet til ufarvet diesel i perioder før synet.
Den mest effektive løsning, hvis man har benyttet farvet diesel, er at kontakte professionelle for en detaljeret rengøring og eventuelt udskiftning af dele af brændstofsystemet. Dette er dog ofte en bekostelig og tidskrævende proces. For at undgå risikoen for at blive fanget i et syn med spor efter farvet diesel, er det tilrådeligt altid at anvende det brændstof, der er tilladt for det pågældende køretøj i overensstemmelse med lokal lovgivning.
Generelt anbefales det stærkt at overholde reglerne og bruge det korrekte, ufarvet dieselbrændstof til on-road køretøjer. Dette sikrer ikke kun overholdelse af loven, men også at køretøjets motor og brændstofsystem forbliver i god stand.
Har du brug for hjælp til motorrensning og synsforberedelse? Med Handyhand kan du nemt oprette din opgave gratis og få bud fra dygtige hjælpere på få minutter. Gør din bil klar til syn med professionel assistance!