Hvordan brugte man et positivt jordforbindelsessystem i biler i gamle dage?
Et positivt jordforbindelsessystem i gamle biler forbandt bilens chassis til batteriets positive pol, hvilket reducerede korrosion og forenklede designet af elektriske systemer.
Hvordan brugte man et positivt jordforbindelsessystem i biler i gamle dage?
Et positivt jordforbindelsessystem, også kendt som positiv jord, var en metode, der blev anvendt i ældre biler til at styre elektriske kredsløb. Her er en oversigt over, hvordan dette system blev brugt:
- Elektrisk kredsløb: I et positivt jordforbindelsessystem er bilens chassis og karosseri forbundet til den positive pol på batteriet. Dette betyder, at den negative pol på batteriet leverer strøm til bilens elektriske komponenter.
- Batteritilslutning: Batteriets positive terminal blev forbundet til bilens metalramme, mens den negative terminal blev forbundet til de forskellige elektriske komponenter som lys, tænding og radio.
- Fordele:
- Reduceret korrosion: Det blev antaget, at positiv jordforbindelse kunne reducere korrosion på elektriske forbindelser og komponenter.
- Enklere design: Nogle ingeniører mente, at det var lettere at designe elektriske systemer med positiv jordforbindelse.
- Ulemper:
- Kompatibilitetsproblemer: Da de fleste moderne biler bruger negativ jordforbindelse, kan det være svært at finde kompatible dele og tilbehør til biler med positiv jordforbindelse.
- Forvirring: Mekanikere og ejere kunne blive forvirrede over systemet, især hvis de var vant til negativ jordforbindelse.
- Eksempler på brug: Positiv jordforbindelse blev brugt i mange britiske biler, såsom tidlige modeller af MG, Triumph og Jaguar, samt i nogle amerikanske biler fra 1950'erne.
Selvom positiv jordforbindelse ikke længere er almindeligt i moderne biler, er det en interessant del af bilens elektriske historie, der viser udviklingen af bilteknologi gennem tiden.