Flytning er en begivenhed fuld af nye muligheder, men det bringer også en række administrative opgaver, som er vigtige at få klaret i tide. Det kræver overblik, blandt andet at melde flytning til de relevante myndigheder og tage stilling til flyttetilbud og økonomi.
Når du flytter, er din adresseændring en vigtig del af flytteprocessen for at sikre, at al vigtig post og information når frem til dig i dit nye hjem.
Det første skridt i processen er at melde flytning og adresseændring til Folkeregistret på Borger.dk. Herinde er der en detaljeret guide til hvordan du udfylder blanketterne elektronisk. Husk du skal bruge enten NemID eller MitID.
Ved adresseændring kan du tidligst melde det en måned før flyttedatoen og senest fem dage efter indflytningsdatoen. Det gælder også, hvis du flytter inden for og uden for din kommune.
Efter du har meldt din adresseændring, er det en god ide at tjekke de forskellige steder, om de har registreret adresseændringen automatisk i deres system. Det er f.eks. hos:
Hvis dine oplysninger hos dem ikke er automatisk opdateret, bør du kontakte dem direkte.
Når du eller din familie skal flytte, skal du også vælge en ny læge. Det gør du i samme proces, når du flytter adresse på Borger.dk og er gratis. Du bør vælge en læge eller et lægehus inden for 15 km af din nye bolig. Du får tilsendt dit nye sundhedskort ca. 14 dage efter din flytning er registreret.
Hvis du ikke kan vælge en bestemt læge på Borger.dk, kan det betyde, at de ikke tager imod nye patienter. Du kan finde en liste over læger på Sundhed.dk. Du kan også vælge at beholde din nuværende læge, selv hvis du flytter ud af din kommune.
Du bør melde din flytning til de forsyningsselskaber, du er kunde hos. Det er f.eks. leverandører af el, vand, gas, fjernvarme og andre forsyninger. Når du ændrer din adresse hos dem, undgår du at betale for ydelser i din gamle bolig.
I forhold til dit elforbrug, er det bedst hvis du aflæser din elmåler den sidste dag, du bor på din gamle adresse, for at kunne tjekke, at de tal, du modtager på din slutopgørelse, er korrekte. Hvis du glemmer at melde flytning til din el-leverandør, kan du blive opkrævet for elforbruget efter din flytning.
Alt afhængigt af, hvilke målere du har, skal du aflæse både strøm, vand, varme og gas.
Hvis du bor i en lejebolig, kan reglerne for aflæsning være anderledes. Det kan være, at din udlejer står for at aflæse både vand, varme og el. Kontakt din udlejer eller læs nærmere i din kontrakt, hvis du er i tvivl om, hvordan du skal håndtere forsyningsselskaberne ved din flytning.
Når du flytter, er det vigtigt at ordne og ændre dine forsikringer, så de passer til din nye bolig. Det gælder f.eks. din indboforsikring og husforsikring.
En indboforsikring tilpasses bl.a. efter din boligs størrelse og den samlede værdi af dine ejendele. Denne forsikring dækker skader og tab på dine ejendele, herunder tyveri og brand. Din indboforsikring vil oftest dække både dit gamle og nye hjem i tre måneder fra flyttedatoen. Dette eliminerer behovet for at ændre din forsikring øjeblikkeligt. Tjek dog altid betingelserne hos dit forsikringsselskab.
Du kan også overveje at få en samlet forsikringspakke med ulykkesforsikring og rejseforsikring i forbindelse med din indboforsikring.
Hvis du har en husforsikring, er den knyttet til det specifikke hus. Når du flytter, skal forsikringen opsiges, også selvom du flytter til et nyt hus. Er dit hus solgt, er det den nye købers forsikringsselskab, der skal opsige forsikringen hos dit gamle selskab. Du bør aftale nærmere med din ejendomsmægler. Ved flytning til et nyt hus skal du tegne en ny husforsikring, som er tilpasset stedet. Prisen kan variere baseret på husets adresse, størrelse og antallet af etager.
Når du skal flytte, vil en god forsikringsdækning beskytte dine ejendele under selve flytningen.
Egen forsikring:
Du kan tjekke med dit forsikringsselskab om din indboforsikring også dækker en flytning. Hvis ikke, kan du undersøge, om forsikringen kan udvides til at omfatte skader under flytningen. Sådan en forsikring dækker skader på dine ejendele under transporten mellem dit gamle og dit nye hjem.
Hvis du selv står for transporten, bør du undersøge din forsikringsdækning hos dit forsikringsselskab. Lejer du en bil til flytningen, skal du også sørge for at tjekke bilens forsikringsforhold, inklusive selvrisiko og kaskoforsikring.
Flyttefirmaets forsikring:
Hvis du hyrer et flyttefirma til din flytning, vil flyttefirmaets forsikring ofte dække eventuelle skader, der kan opstå imens dine ejendele transporteres. Det er dog vigtigt at undersøge betingelserne for flyttefirmaets forsikring grundigt og sikre sig, at dækningens omfang er tilstrækkelig.
Når du flytter ved hjælp af flyttefirmaer, er det vigtigt at vælge et flyttefirma, som kan opfylde dine behov og ønsker. Det er derfor vigtigt at kigge på forskellige flyttetilbud fra flyttemænd og flyttefirmaer og undersøge mængden af ejendele, du skal have flyttet.
Mængden af flyttegods:
Før du begynder at indhente tilbud, er det vigtigt at have en idé om, hvor meget du skal flytte med. Det er både møbler, apparater, flyttekasser og malerier. Når du har styr på mængden af flyttegods, hjælper det dig med at få mere præcise tilbud fra flyttevirksomhederne.
Du kan undersøge flyttetilbud online. Du bør indhente flere tilbud, minimum to forskellige og gerne flere, for at kunne sammenligne priser og ydelser, der passer til netop dine behov. Du kan typisk få tre flyttetilbud på nettet, for at se, hvilke prisleje tilbuddene ligger i. Du bør også vurdere firmaernes fleksibilitet i forhold til datoer og tidspunkter for flytning, som passer dig bedst.
Det er altid en god ide at tjekke anmeldelser og referencer fra tidligere kunder for at få indsigt i flyttefirmaets pålidelighed og servicekvalitet. Det er vigtigt ikke at vælge flyttefirmaet med den laveste pris, men også at tage højde for virksomhedens omdømme og evne til at håndtere og levere den ønskede service.
Sørg desuden for at få alle aftaler med flyttefirmaet på skrift, så alle parter er indforståede med prisen. Det er vigtigt at have en skriftlig kontrakt for at undgå tvivl og problemer senere.
At flytte kan være en hektisk proces, og en af de største bekymringer er ofte sikkerheden for ens ejendele. Skader på ejendele under flytning kan medføre ekstra stress og økonomiske udgifter, men med en god nedpakning, er dine ejendele ekstra beskyttet mod slag og skader.
Du kan overveje at købe materialer i høj kvalitet til indpakningen, for at beskytte dine skrøbelige ejendele som f.eks. glas, keramik og elektronik. Du bør desuden:
Hvis du laver et økonomisk overblik over din flytning, kan du undgå unødvendige udgifter, fx mangel på flyttekasser eller opgradering på flyttebil. Det er en god ide at have en reservebeløb til disse uforudsete udgifter.
Start med at vurdere dine behov og omstændigheder:
Når du også har indsamlet tilbud fra forskellige flyttefirmaer, kan du sammensætte alle omkostningerne i et realistisk budget. Vær opmærksom på, at det er bedre at overbudgettere og have flere penge til rådighed, end man regnede med.
Hvis du står i en økonomisk udfordret situation og skal flytte, kan du søge om hjælp og tilskud hos din kommune, hvis det forbedrer din levestandard og jobmuligheder.
De vejledende rådighedsbeløb 2024 i Københavns kommune er:
Kommunen, du flytter til, beregner dit rådighedsbeløb, som er det beløb, du har til rådighed efter at have betalt faste udgifter som:
Selvom du har mindre end det vejledende rådighedsbeløb, er det ikke ensbetydende med at du automatisk har ret til tilskud og støtte. Din samlede situation vurderes altid individuelt og efter hvilken kommune, du bor i.
Hvis din afstand til og fra arbejde ændrer sig ved flytning, er det vigtigt at opdatere dit kørselsfradrag på din forskudsopgørelse. Er du flyttet længere væk fra dit arbejde, kan du få mere i fradrag og spare penge.