CE-mærkning er et lovmæssigt krav for alle rekreative både, der sælges eller tages i brug inden for EU og EØS. Dette gælder både for både produceret inden for EU og dem, der importeres fra ikke-EU lande. Kravet om CE-mærkning trådte i kraft fra og med år 1998. Det betyder, at både fremstillet eller importeret efter dette år skal overholde EU's sikkerheds- og miljøstandarder for at måtte sælges og benyttes inden for EU's grænser. CE-mærkningen tjener som en garanti for, at båden er i overensstemmelse med de fastlagte standarder.
Træbåde er ligeledes omfattet af kravet om CE-mærkning. Der er ingen undtagelse for bådtype eller materiale, når det kommer til CE-mærkning. Alle rekreative både op til 24 meter i længde, uanset om de er bygget af træ, plastik, metal eller andet materiale, kræver CE-mærkning. Dette pålægger producenter og importører et ansvar for at sikre, at også træbåde opfylder de nødvendige sundheds-, sikkerheds- og miljøkrav, som EU har fastsat.
Når det gælder transport af en 55 fods båd, kan søfart på et fragtskib anbefales som en prisvenlig løsning. Denne metode, ofte kaldet 'roll-on/roll-off' (RoRo), tillader at båden bliver sejlet eller trukket på en trailer direkte ombord på skibet. Denne transportform er både sikker og omkostningseffektiv, især for store både. Desuden tilbyder mange fragtfirmaer specialiserede ydelser for bådtransport, som omfatter håndtering fra start til destination, inklusive alle nødvendige papirarbejde og forsikringer. Det anbefales at indhente flere tilbud for at finde den mest økonomiske og sikre løsning til transport af store både.