Snydepropper, også kendt som snyderedskaber eller cheat codes i videospil, blev i mange tilfælde forbudt i fortiden for at bevare spillets udfordring og fairness. Formålet med et spil er ofte at give en udfordring, som spilleren skal overvinde ved hjælp af færdigheder, strategi og beslutningstagning. Ved brug af snydepropper omgåes denne udfordring fuldstændigt, hvilket kan ødelægge oplevelsen ikke bare for den snydende spiller, men også for andre spillere, især i online multiplayer-omgivelser.
I online spil er fairness og balanceret konkurrence afgørende for at sikre en positiv oplevelse for alle involverede. Snyd kan føre til en skævvridning af spillets økonomi, uforholdsmæssig fordel til visse spillere og kan skade spillets community ved at fremme en kultur, hvor snyd accepteres, hvilket i sidste ende kan føre til en nedgang i aktive spillere. Derfor tog udviklerne og spilfællesskaberne skridt til at forbyde brugen af snydepropper for at beskytte integriteten og levedygtigheden af deres spil.
Yderligere blev kodning og programmering af snydepropper ofte set som et brud på spillets vilkår og betingelser. Det medførte risiko for retslige skridt fra spiludviklere, især når snyd undergravede spillets økonomisk model - for eksempel i tilfælde med spil, der tjener gennem salg af virtuelle genstande eller valuta. For at beskytte både den økonomiske struktur i spil og den generelle spiloplevelse, blev snydepropper altså forbudt.