I Danmark er konsekvenserne af at køre for hurtigt fastsatte bødesatser, og kan for særligt grove overtrædelser også omfatte frakendelse af kørekortet. Bødens størrelse afhænger af, hvor meget den tilladte hastighed er overskredet. For eksempel, ved at køre 20 km/t over hastighedsbegrænsningen i byzoner, kan man forvente en bøde på flere tusinde kroner og en klip i kørekortet.
I Norge ligner konsekvenserne for høj fart meget de danske. Også her varierer bødesatserne afhængigt af hastighedsoverskridelsen, og der er mulighed for frakendelse af kørekortet ved særligt grove forseelser. Det er vigtigt at nævne, at både i Danmark og Norge tages der hensyn til vejr- og trafikforhold, hvilket kan øge straffens størrelse ved fartoverskridelser under risikable forhold.
Tyskland skiller sig ud ved at have Autobahn, hvor specifikke strækninger ikke har nogen officiel fartgrænse. Dog gælder der generelt en "anbefalet" hastighed på 130 km/t. Overskrider man hastighedsbegrænsningerne på de strækninger, der har fastsatte grænser, vil man ligeledes stå overfor bøder, som kan variere i størrelse. I modsætning til Danmark og Norge, hvor særlig høj fart kan resultere i frakendelse af kørekortet, bruger Tyskland sjældent denne straf for fartoverskridelser, medmindre der opstår farlige situationer eller ulykker som følge heraf.
I alle tre lande er målet med disse straffe at fremme trafiksikkerheden og mindske antallet af trafikulykker, hvor for høj fart ofte er en væsentlig årsag. Det er væsentligt for bilister at være bekendt med de lokale færdselsregler for at undgå bøder og i værste fald frakendelse af kørekortet.