Årsager til manglende tændingsblink på cylinder 1 og 2 trods gnist på alle tændrør

Hvad kan være årsagen til at tændingspistolen ikke blinker på cylinder 1 og 2, men virker på 3 og 4, selvom der er gnist på alle 4 tændrør?

Tændingspistolen blinker ikke på cylinder 1 og 2 på grund af mulige problemer med tændingssystemets ledningsnet eller tændspolen selv, selvom der er gnist på alle tændrør.

Forståelse af tændingssystemets komponenter og fejlfinding

At tændingspistolen ikke blinker på cylinder 1 og 2, men virker normalt på 3 og 4, indikerer specifikt et problem inden for tændingssystemets signalgivning eller distribution. Dette problem opstår ikke fra selve tændrørene, da der opnås gnist over alle fire. Der er flere årsager, der kan forklare denne specifikke fejl:

  • Defekte tændspoler: Hvis køretøjet benytter separate tændspoler for hver cylinder (eller en tændspole for hver to cylinder i et såkaldt 'coil-on-plug' system), kan en defekt i tændspolerne til cylinder 1 og 2 forklare manglen på signal. Et tjek af tændspolernes modstand kan afsløre problemet.
  • Problemer med ledningsnettet: Skader på ledningsnettet, der forbinder tændspolen(e) med motorens styreenhed (ECU), kan forstyrre signalet, hvilket får tændingspistolen til ikke at registrere tændingssignaler på cylinder 1 og 2. En gennemgang og eventuel reparation af ledningsnettet er nødvendig.
  • ECU-relaterede problemer: Sjældent kan fejl i selve motorens styreenhed forårsage problemer med tændingssignalerne. En diagnosticering med et passende værktøjsudstyr er nødvendig for at udelukke dette.

Fejlfinding bør starte med en visuel inspektion af alle relevante komponenter og ledningsnet, efterfulgt af en mere detaljeret diagnosticering med specialudstyr. Det er centralt at isolere problemet, da det kan ligge i flere dele af tændingssystemet. Bemærk dog, at en professionel mekaniker eller en elektronisk diagnosticering typisk er nødvendig for præcist at identificere og løse problemet.