Normal diesel og fyringsolie er begge petroleumprodukter, men de tjener forskellige formål og opfylder forskellige standarder. Diesel, som man køber på tankstationer, er primært designet til brug i køretøjer og er derfor underlagt skrappere miljøreguleringer sammenlignet med fyringsolie. Fyringsolie, der anvendes til opvarmning, har en tendens til at indeholde flere svovlforbindelser, som giver en højere varmeværdi, men også mere forurening.
Et væsentligt aspekt ved udendørs opbevaring, især i koldere klimaer, er frostbeskyttelse. Diesel solgt i koldere måneder i Danmark indeholder ofte tilsætningsstoffer, der forhindrer voksing og gelering ved lave temperaturer, men denne beskyttelse er generelt ikke så omfattende som de egenskaber, der findes i fyringsolie formuleret specifikt til kolde klimaer.
Hvis du overvejer at bruge diesel fra tankstationen i din udendørs tank til et oliefyr, er det vigtigt at overveje nogle potentielle risici. For det første kan mangel på passende frostbeskyttelse føre til, at olierørene blokeres, hvilket risikerer, at dit fyr holder op med at fungere midt i en kold vinterperiode. For det andet kan brugen af diesel, der er underlagt højere afgifter end fyringsolie, være en selve økonomisk overvejelse. Endelig kan langvarig brug af diesel i stedet for fyringsolie potentielt påvirke fyrets effektivitet og levetid negativt på grund af forskellene i brændstofkvaliteten.
Sammenfattende er det teknisk muligt at bruge diesel i et oliefyr, men det indebærer visse risici og overvejelser, især med hensyn til frostbeskyttelse og brændstoffets specifikke egenskaber. For sikker og effektiv drift anbefales det at bruge fyringsolie formuleret specifikt til formålet, især i de kolde måneder.