Hvornår er der storskraldsindsamling i Roslev?
I Vesthimmerlands Kommune, hvor Roslev ligger, er storskraldshåndteringen ændret til en bestillingsbaseret ordning. Det betyder, at borgere selv skal anmode om afhentning, og der indsamles ikke på faste årlige datoer. I stedet kan man bestille afhentning op til flere gange.
For at bestille afhentning af storskrald, kan borgere bruge Vesthimmerlands Forsynings hjemmeside på MIN SIDE, hvor man kan tilmelde sig afhentning af miljøkasse, tekstilaffald, storskrald og asbestaffald. Afhentning skal bestilles i forvejen, og det anbefales at kontaktes Vesthimmerlands Forsyning ved problemer med bestillingen.
- Hvidevarer, tomme og rengjorte
- Jern og metal (uden batteri, benzin eller olie)
- Møbler og andet stort indbo (skal være brugbare og intakte)
- Stort elektronik
- Blød plastfolie (i klar sæk med knude)
- Miljøkassen
- Tekstilaffald
Alt storskrald skal placeres ved nærmeste offentlige vej (fortov eller vejkant) senest klokken 6.00 på afhentningsdagen. Der medtages kun det bestilte.
For børgerne i boligforeninger, kan der være en fælles miljøkasse hos pedellen, som har ansvaret for at tømme denne. For sommerhusområder indsamles der ikke miljøkasser, og farligt affald skal afleveres på genbrugspladsen.
Retningslinjer og regulativer kan findes på kommunens hjemmeside, hvor man også kan få mere information om storskrald i Roslev og omgivelser: Vesthimmerlands Forsyning og Vesthimmerlands Kommune.
Hvordan bestiller man afhentning af storskrald i Roslev?
Bestilling af Storskrald- Metode for Bestilling: Borgerne i Roslev kan bestille afhentning af storskrald via Vesthimmerlands Forsynings selvbetjeningsløsning, "MIN SIDE". Her kan du nemt bestille afhentning af storskrald samt andre affaldstykker som miljøkasser og tekstilaffald.
- Krav til Bestilling: Der kræves ikke NemID/MitID for at bestille via hjemmesiden, men det kan være nødvendigt at oprette en profil eller logge ind på "MIN SIDE". Der er ikke specifikke frister nævnt for tilmelding før afhentningsdag; det anbefales at kontakte forsyningsselskabet for at sikre afhentning til en bestemt dato.
- Hyppighed og Gebyr: Der er ingen offentligt tilgængelig information omkring gebyrer eller bestemte begrænsninger på, hvor ofte man kan bestille storskrald. Det er anbefalet at kontakte Vesthimmerlands Forsyning for mere specifik information.
- Links: For at bestille afhentning af storskrald, kan du besøge følgende links:
- Tips til Sortering og Placering:
- Når du bestiller afhentning, skal du sikre, at alle genstande er korrekt sorterede og placeret efter retningslinjerne. Eksempler på hvad der kan afhentes inkluderer hvidevarer, møbler, elektronik, jern og metal, tekstilaffald og blød plastfolie.
- Hvidevarer skal være rengjorte, og jern og metal ikke indeholde batterier, benzin eller olie.
- Tekstilaffald skal være pakket korrekt, og blød plastfolie skal være i klar sæk med knude.
- Regulativer og Rettelserlinjer: For mer information om kommunale regulativer og retningslinjer for storskrald i Vesthimmerlands Kommune, kan du besøge Vesthimmerlands Forsynings hjemmeside eller Vesthimmerlands Kommunes hjemmeside for detaljer om affaldshåndtering i området.
Hvad må man stille ud til storskrald i Roslev?
- Møbler og andet stort indbo (skal være brugbare og intakte)
- Hårde hvidevarer, som skal være tomme og rengjorte
- Jern og metal (uden batteri, benzin og olie)
- Stort elektronik
- Cykler
- Tæpper
- Blød plastfolie (i klar sæk med knude)
- Miljøkassen (beholder til farligt affald)
- Tekstilaffald
Disse genstande kan bestilles til afhentning via Vesthimmerlands Forsyning.
- Byggeaffald
- Farligt affald (skal afleveres i miljøkassen eller på genbrugspladsen)
- Elektronik i visse tilfælde, hvis det er småelektronik eller batteridrevet, da det kan have særlige krav
- Batterier (småbatterier afleveres i batteribokse)
- Benzin, olie og andet miljøskadeligt affald
Der er klare krav om, at farligt affald skal afleveres korrekt, eksempelvis på genbrugspladsen.
- Metal (jern og metal uden batterier, benzin og olie)
- Træ (hvis relevant, fx møbler)
- Brændbart affald
- Elektronik (stort elektronik kan afhentes, men små elektronik skal afleveres særskilt)
- Miljøkassen til farligt affald
- Tekstilaffald
Sorteringen sikrer korrekt genanvendelse og håndtering.
- Storskraldet skal stilles frem til offentlig vej (fortov eller vejkant) senest kl. 6 på afhentningsdagen.
- Affaldet skal være tydeligt adskilt i forskellige fraktioner.
- Det skal være let tilgængeligt for renovationsfolkene.
- Brug klare sække til blød plastfolie, og sørg for, at farligt affald er i miljøkassen.
Det er vigtigt at følge disse anvisninger for at sikre, at afhentningen kan ske effektivt.
I Roslev skal du bestille afhentning af storskrald via Vesthimmerlands Forsynings hjemmeside eller telefonisk på 98 68 32 00. Det er ikke længere en fast rute, men en bestillingsordning.
Du kan finde mere information og bestille afhentning på følgende sider:
- Vesthimmerlands Kommunes affalds- og storskraldsside
- Vesthimmerlands Forsyning storskraldsside
- Bestilling af afhentning og personlig service
- Regulativ for husholdningsaffald og storskrald (PDF)
Disse kilder giver et fuldt overblik over storskraldsordningen i Vesthimmerlands Kommune og dermed i Roslev.
Hvor skal storskrald placeres i Roslev?
I Roslev skal storskraldet placeres ved skel til vej eller fortovet ved indgangen, så det er let tilgængeligt for renovationsbilerne. Det skal ikke genere eller blokere trafikken eller fodgængere (https://nomi4s.dk/raad-og-vejledning/storskrald). Der er ikke nævnt krav til låse eller porte, men adgangsvejen skal være fri og jævn.
Storskraldet må tidligst stilles ud aftenen før afhentning og senest kl. 7.00 på afhentningsdagen (https://nomi4s.dk/raad-og-vejledning/storskrald).
For etageejendomme, boligforeninger eller sommerhusområder kan der være særlige regler omkring afhentning og placering af storskrald, men disse er ikke specifikt nævnt for Roslev. Det er vigtigt at tjekke kommunens lokale regler og vejledninger for den præcise placering og høring af storskrald.
Der er ingen specifik link til kommunens vejledning for Roslev i de tilgængelige kilder, men generel vejledning kan findes på https://nomi4s.dk/raad-og-vejledning/storskrald. For yderligere detaljer kan det være nødvendigt at kontakte den lokale kommune eller genbrugspladsen.
Hvad gør man, hvis man har brug for afhentning uden for de faste datoer i Roslev?
Hvis du har brug for afhentning uden for de faste datoer i Roslev, kan du bestille ekstra afhentning af restaffald ved at købe et sækkemærke til 30 kr. via kommunens affaldsselskab, Nomi4s. Dette mærke sættes på en plast- eller papirsæk med max 12 kg affald, som placeres ved siden af din normale beholder til næste tømning, hvorefter renovatøren henter den ekstra sæk. Købet kan foretages online, og mærket skal være synligt på sækken for at blive afhentet.
Alternativt kan du benytte genbrugspladsen for at aflevere dit affald, eller kontakte private afhentningstjenester, hvis du har behov for anden form for afhentning. Endvidere kan booking af hjælp til afhentning eventuelt ske gennem platforme som Handyhand, hvor private tilbyder serviceydelser.
Der er visse betingelser for ekstra afhentning: sækken må maks veje 12 kg, skal være forsvarligt lukket, og mærket skal være tydeligt synligt for skraldemanden. En kode til en ekstra sæk kan kun bruges én gang, og sækken afhentes ved næste almindelige tømning, så der er ikke mulighed for en selvstændig dato uden for de faste tømmedage. Eventuelle gebyrer omfatter kun prisen for sækkemærket på 30 kr..
For at bestille ekstra afhentning eller se dine muligheder kan du benytte kommunens selvbetjeningsløsning via Nomi4s’ private side. Her kan du også bestille storskraldsafhentning og se hvilke beholdere, der tilhører din adresse.
- Køb sækkemærke og ekstra afhentning
- Bestil storskrald og se affaldsordninger
- Alternativ selvbetjening for affald
Sammenfattende kan du altså købe en ekstra sæk til fast afhentning via kommunen, benytte genbrugspladsen eller private tjenester, og skal følge kommunens regler for vægt, mærkning og betaling for ekstra afhentning i Roslev.
Hvad koster afhentning af storskrald i Roslev?
Afhentning af storskrald i Roslev er som udgangspunkt gratis, men det er også muligt at få det gjort privat. Du kan læse mere om priser for afhentning af storskrald her.
Relaterede tjenester
Andre genbrugsstationer i Vesthimmerlands kommune
Der er 2 genbrugsstationer i Roslev og 4 genbrugsstationer i Vesthimmerlands kommune
