Hvornår er der storskraldsindsamling i Hovedgård?
Hovedgård er en del af Hedensted Kommune, hvor kommunen henter storskrald fire gange årligt. Afhentningen finder sted i uge 11, uge 23, uge 37 og uge 49. For at få afhentning af storskrald i Hovedgård skal borgere bestille det senest onsdag ugen før afhentningsugen. Den præcise afhentningsdag oplyses, når bestillingen er modtaget.
For at bestille afhentning kan borgere ringe til Team Affald på telefon 79 75 56 80 eller kontakte dem via mail på [email protected]. Telefontider er mandag til fredag fra 09:00 til 12:00.
Som storskrald kan man aflevere større og tungere affaldsstykker, der ikke kan komme i de almindelige affaldsbeholdere. Det er vigtigt at affaldet står klar fra kl. 7.30 på afhentningsdagen. Hvis der er regnvejr, skal affaldet dækkes til. Tekstilaffald skal altid være i en lukket plastpose.
For byområder skal affaldet placeres ved adgangsvejen, mens det på landområder skal være placeret sådan, at lastbilen kan køre uhindret til og fra, inklusive at vende. Derudover kan borgere også tilmelde sig selvbetjening på Hedensted Kommunes hjemmeside for at se tømmekalender og andre oplysninger om affald.
Borgere kan finde flere oplysninger om kommunens storskraldsordning på Hedensted Kommunes officielle side om storskrald. For generelle spørgsmål om affaldshåndtering kan man også besøge Borger.dk for bestilling og klager.
Hvordan bestiller man afhentning af storskrald i Hovedgård?
- Bestilling foregår online via Hedensted Kommunes storskraldsbestillingsside på https://www.hedensted.dk/storskrald. Alternativt kan du bestille via borger.dk: https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=99625603-bb37-4497-a289-1c6cfb2d6bf1, hvor du også kan klage over afhentning, hvis nødvendigt.
- For at bestille skal du have NemID/MitID klar, da bestillingen foregår i en sikker selvbetjeningsløsning.
- Tilmelding skal ske senest onsdag i ugen før afhentningen, så planlæg i god tid.
- Du får oplyst den præcise afhentningsdag ved bestilling.
- Afhentning sker i fastlagte uger: uge 11, 23, 37 og 49.
- Du kan bestille afhentning gratis på din private adresse, såfremt du bor i kommunen.
- Det er muligt at bestille en afhentning pr. storskraldsuge.
- Affaldet skal stå klar fra kl. 7.30 på afhentningsdagen.
- Hvis det regner, skal affaldet dækkes til.
- Tekstilaffald skal altid afleveres i en lukket plastpose, uanset vejret.
- I byområder sættes affaldet ud til skel ved adgangsvejen.
- I landområder skal affaldet placeres, så lastbilen uhindret kan køre til og fra, inklusiv mulighed for at vende.
Disse regler sikrer en effektiv afhentning og korrekt håndtering af affaldet.
- Hedensted Kommunes side om storskrald og bestilling: https://www.hedensted.dk/storskrald
- Affald og genbrug generelt i Hedensted Kommune: https://www.hedensted.dk/service-og-selvbetjening/affald-bolig-og-miljoe/affald-og-genbrug
Her finder du også yderligere information om regler og korrekt sortering.
Ved at følge disse trin sikrer du en korrekt og problemfri afhentning af dit storskrald i Hovedgård, som altså administreres af Hedensted Kommune.
Hvad må man stille ud til storskrald i Hovedgård?
Hovedgård er beliggende i Hedensted Kommune, hvor der er bestemte regler for, hvilke typer affald der kan afleveres som storskrald.
Accepterede affaldstyper som storskrald:
- Møbler: Sofaer, skriveborde, hylder, klædeskabe og spiseborde.
- Hårde hvidevarer: Fryser, køleskabe, microovne og opvaskemaskiner.
- Jern og metal: Rengjorte dåser, gryder, motionscykler og tørrestativer.
- Tæpper og madrasser: Gulvtæpper (højst 2 x 2 m rullet) og madrasser, indpakket i plastik.
- Tøj og sko: Rent tøj, sko og sengetøj pakket i klare sække.
- Diverse: Flamingo, keramik, porcelæn og persienner, pakket i klare separate plastsække.
Ikke accepterede affaldstyper:
- Byggeaffald: Skal normalt afleveres på genbrugsstationer.
- Farligt affald: Indeholder eksempelvis kemikalier eller andre giftige stoffer, som kræver specialbehandling.
- Elektronik: Selvom nogle kommuner modtager elektronik som storskrald, kan det være begrænset; i mange tilfælde skal elektronik afleveres ved særlige indsamlingssteder.
Sortering og udstilling af storskrald:
- Affaldet skal sorteres efter type, hvor det er nødvendigt, og stilles ud adskilt.
- Storskrald skal være tydeligt markeret og let tilgængeligt for indsamlingspersonalet.
- For byområder skal affaldet stilles ud til skel ved adgangsvejen, mens det i landområder skal placeres sådan, at lastbilen kan køre til og fra uden hindringer.
- Det anbefales at læse lokale regler nøje, da specifikke krav kan variere.
Links til kommunale regulativer:
For Hedensted Kommune kan du finde oplysninger på følgende sider:
Hvor skal storskrald placeres i Hovedgård?
Storskrald skal placeres på et let tilgængeligt sted, fx i et særskilt storskraldsrum, på ejendommens gård eller på fortovet. Det er vigtigt, at storskraldet er placeret sådan, at det er tilgængeligt for renovationsbilen på afhentningsdagen.
- Affaldet må først stilles ud aftenen før afhentning.
- Der skal sikres, at det ikke forhindrer trafikken eller gendrer på fortovet.
- Hensyn skal tages til gældende færdsels- og parkeringsregler, som fx 10-meter reglen og gule linjer.
For etageejendomme og boligforeninger er det grundejeren eller den affaldsansvarlige, der skal aftale placeringen med kommunen.
Se Københavns Kommunes officielle vejledningHvad gør man, hvis man har brug for afhentning uden for de faste datoer i Hovedgård?
Hvis du har brug for afhentning af affald uden for de faste datoer i Hovedgård, kan du bestille ekstra afhentning gennem Horsens Kommune ved at købe en ekstra sæk til restaffald og madaffald. Den ekstra sæk skal placeres ved siden af din affaldsbeholder på afhentningsdagen og koster 29 kr. pr. stk. Sækken skal være af typen Ekstra sæk
fra Horsens Kommune og må ikke veje mere end 15 kg. Denne løsning gælder kun for restaffald og madaffald.
- Du kan købe de ekstra affaldssække hos udvalgte forhandlere i Horsens Kommune, og renovatøren afhenter dem ved den næste faste tømmedag.
- Alternativt kan du benytte dig af genbrugspladsen i området, hvor du selv kan aflevere dit affald uden at skulle vente på afhentning.
- Derudover findes private afhentningstjenester, og platforme som Handyhand kan hjælpe med fleksibel afhentning, f.eks. af flyttekasser, hvor du kan aftale tidspunkt direkte med den private afhenter. Handyhand håndterer alle formalia og forsikring, hvilket kan gøre processen mere tryg og fleksibel.
Det er vigtigt at følge kommunens krav til mængde og sortering, og ekstra afhentning sker ikke uden forudgående aftale eller ved køb af de officielle ekstra sække. Der er ikke mulighed for at bestille ekstra afhentning pr. telefon eller e-mail, men ved selvbetjening via købet af sækken hos forhandlere.
For yderligere information, tidsfrister og en oversigt over forhandlere af ekstra sække, kan du besøge Horsens Kommunes officielle affaldsside:https://horsens.dk/bolig/affald/afhentningafaffald
Information om affaldsbeholdere og tømmedage findes her:
https://horsens.dk/bolig/affald/affaldsbeholdere
For hjælp med privat afhentning og fleksible løsninger gennem Handyhand:
https://handyhand.dk/flytning/afhentning-af-flyttekasser/hh
Hvad koster afhentning af storskrald i Hovedgård?
Afhentning af storskrald i Hovedgård er som udgangspunkt gratis, men det er også muligt at få det gjort privat. Du kan læse mere om priser for afhentning af storskrald her.
Relaterede tjenester
Andre genbrugsstationer i Hedensted kommune
Der er 0 genbrugsstationer i Hovedgård og 4 genbrugsstationer i Hedensted kommune
