Hvornår er der storskraldsindsamling i Vemmelev?
I Næstved Kommune bliver storskrald afhentet 2 gange årligt, typisk i forårs- og efterårsmånederne. De præcise måneder kan variere lidt fra år til år, men afhentningen foregår som regel i april-maj og september-oktober. Kommunen sender en tømmekalender ud, som viser de eksakte datoer for storskraldsafhentning på din adresse.
For at få hentet storskrald i Vemmelev skal borgerne bestille afhentning via Næstved Kommunes digitale selvbetjeningsportal. Det er vigtigt at bestille afhentning i god tid, ofte mindst 14 dage før afhentningsdatoen. Du kan bestille afhentning online på Næstved Kommunes hjemmeside under affald og genbrug.
Kontaktinformation ved spørgsmål:
- Næstved Kommunes Affaldsservice
- Telefon: 55 73 00 00 (kommunens hovednummer)
- E-mail og selvbetjening findes via kommunens hjemmeside.
Storskrald omfatter større affaldsgenstande fra husholdningen såsom:
- Møbler og madrasser
- Elektronik (undtaget elektronik med farligt indhold, som skal afleveres særskilt)
- Store metalgenstande
- Gardiner, tæpper, cykler mv.
Det er vigtigt, at storskrald ikke indeholder farligt affald som maling, batterier eller elektronik med batterier.
Storskraldet skal placeres let tilgængeligt for skraldemandsvognene, typisk ved vejen foran din bolig senest kl. 7 på afhentningsdagen. Genstande skal være adskilt i typer, hvis muligt, for at lette genanvendelse, fx metal for sig, træ for sig. Småting skal helst placeres i poser eller kasser.
- Tunge eller farlige genstande må ikke stilles ud som storskrald, men skal afleveres på genbrugspladsen.
- Storskrald kan ikke stilles frem uden for den bestilte afhentningsperiode.
- Næstved Kommune kan have særregler for visse boligområder eller villakvarterer, så det anbefales at tjekke lokal information i din tømmekalender.
- Næstved Kommunes side om storskrald og bestilling
- Affaldsregulativer og retningslinjer for storskrald
Ved at følge ovenstående retningslinjer sikrer du korrekt og rettidig afhentning af storskrald i Vemmelev, der er en del af Næstved Kommune. Husk altid at bruge kommunens selvbetjeningsløsning til bestilling og holde øje med din tømmekalender for opdaterede datoer.
Hvordan bestiller man afhentning af storskrald i Vemmelev?
For borgere i Vemmelev, som er en del af Næstved Kommune, kan man bestille afhentning af storskrald via Næstved Kommunes officielle affaldsside. Bestillingen foretages nemt online på https://www.naestved-affald.dk/min-ordning/dagrenovation/storskraldsordning/, hvor du logger ind med NemID eller MitID for at få adgang til selvbetjeningsløsningen.
Bestillingsproces og krav:
- Du er automatisk tilmeldt storskraldsordningen, men skal aktivt bestille afhentning for de uger, hvor skraldebilen kommer i dit område.
- Bestilling skal ske senest hverdagen før afhentningsdagen for at sikre, at din storskrald bliver hentet. Ønsker du at tilføje eller ændre i din bestilling, skal det ligeledes ske inden denne tidsfrist.
- Hvis du har brug for hjælp, kan du kontakte Team Affald indenfor almindelig kontortid hverdage.
- Bestilling kræver login via NemID/MitID for at sikre korrekt adresse og brugerinformation.
Frekvens og pris:
- Afhentning kan bestilles hver 14. dag i de uger, hvor der er rute i dit område.
- Ordningen er obligatorisk, og afhentning er gratis inden for rammerne af den kommunale storskraldsordning.
Tips til korrekt sortering og placering:
- Placer storskraldet synligt og let tilgængeligt ved skellet eller på den plads, hvor dagrenovationen normalt afhentes.
- Sortér storskraldet i forskellige kategorier som møbler, hårde hvidevarer, flamingo og stort pap.
- Undgå at stille storskrald ud for tidligt; gerne først samme dag eller dagen før afhentning.
- Brug Affald-ABC’en på kommunens hjemmeside for vejledning i korrekt sortering.
Vigtige links og information:
- Bestilling af storskrald: https://www.naestved-affald.dk/min-ordning/dagrenovation/storskraldsordning/
- Generel information og regler for storskrald i Næstved Kommune: http://www.naestved-affald.dk/dit-affald/storskrald
- Selvbetjeningsløsning med tømmedage og bestilling: https://www.naestved-affald.dk/min-ordning/dagrenovation/storskraldsordning/
- Overblik over affaldsregulativer og sorteringsvejledning: https://www.naestved.dk/da/borger/miljo-affald-og-genbrug/genbrug-og-affald/
Med denne procedure sikrer du en korrekt, effektiv og rettidig afhentning af storskrald i Vemmelev under Næstved Kommune.
Hvad må man stille ud til storskrald i Vemmelev?
I Vemmelev, som er en del af Næstved Kommune, gælder følgende regler for, hvad man må stille ud som storskrald, og hvordan det skal håndteres:
Hvad må man stille ud som storskrald i Vemmelev?
Du kan aflevere mange typer affald som storskrald, herunder:
- Møbler (sofaer, borde, stole mv.)
- Hårde hvidevarer (f.eks. køleskabe og vaskemaskiner, som skal være tømt for madvarer)
- Cykler
- Tæpper (skal skæres op og må maksimalt være 1x1 meter)
- Stort pap (skal være slået sammen, bundtet og håndterbart)
- Flamingo
- Tekstilaffald
- Jern og metal (dåser, gryder, barnevogne mv.)
- Elektronik (undtagen elpærer og lysstofrør)
- Plast (blød og hård plast skal være adskilt)
Hvad må ikke afleveres som storskrald?
Typisk må følgende ikke afleveres som storskrald:
- Byggeaffald (f.eks. gipsplader, mineraluld, tegl, mursten, beton)
- Farligt affald (undtagen i nogle tilfælde, hvor f.eks. småmængder kan medtages, men ofte skal afleveres særskilt)
- Elektronik som elpærer og lysstofrør
- Asbest og andre specielle materialer (asbestafhænding følger særlige regler og leveres ikke som storskrald)
Krav til sortering i fraktioner
Storskraldet skal sorteres i forskellige fraktioner, for eksempel:
- Metal og jern (dåser, cykler mv.)
- Træ (møbler, trædele)
- Brændbart affald (f.eks. gulvtæpper, tekstiler)
- Elektronik (skal adskilles fra andre typer affald)
- Plast (skal opdeles i blød og hård plast)
Hvordan skal storskrald stilles ud?
- Storskraldet skal stilles ud adskilt og sorteret i de forskellige fraktioner.
- Det skal være tydeligt markeret og placeret let tilgængeligt for afhentning.
- Møbler og store genstande bør stilles på en måde, der ikke hindrer fremkommelighed.
- Der må ikke stilles mere end 12 enheder til afhentning ad gangen.
Vigtige oplysninger og links
Vemmelev er en del af Næstved Kommune, og det er Næstved Affald, der administrerer storskraldsordningen. Du kan bestille afhentning af storskrald hver 14. dag via kommunens affaldsside. For mere detaljerede regler og bestilling se:
Her finder du også information om korrekt sortering, hvad der må afleveres, og hvordan du bestiller afhentning.
Disse retningslinjer sikrer korrekt håndtering af storskrald i Vemmelev og bidrager til en effektiv genanvendelse og miljøvenlig affaldshåndtering.
Hvor skal storskrald placeres i Vemmelev?
For at placere storskrald korrekt i Vemmelev, som ligger i Slagelse Kommune, skal storskraldet stilles ved fortovet eller fælles plads uden for din grund, således at det ikke står længere inde på din grund end 50 cm ud fra skellet mod vej. Dette sikrer, at renovationsbilen kan komme til storskraldet without hindrance. Der skal være fri adgang til storskraldet uden låse eller hindringer.
- Storskraldet må ikke stilles ud før aftenen før afhentningsdagen og skal være på plads senest kl. 7.00 på afhentningsdagen.
- Det er vigtigt at være opmærksom på trafiksikkerheden og ikke blokere gangarealer eller veje, da dette kan risikere sikkerheden for både trafikanter og fodgængere.
For etageejendomme og boligforeninger kan reglerne være lidt forskellige, men generelt gælder de samme placering og tilgænglighedsregler. I sommerhusområder kan der være specifikke regler, så det er altid godt at konsultere den lokale kommune for specifikke retningslinjer.
For flere detaljer og officielle vejledninger kan du besøge Slagelse Kommunes hjemmeside: https://www.slagelse.dk/da/service-og-selvbetjening/affald-og-genbrug/affald-fra-husholdningen/bestil-afhentning-af-storskrald og https://www.slagelse.dk/da/service-og-selvbetjening/affald-og-genbrug/affald-fra-husholdningen/se-hvornaar-du-faar-hentet-affald. AffaldPlus sælger også afhentningstjenester i kommunen: https://affaldplus.dk/storskrald-slagelse.
Hvad gør man, hvis man har brug for afhentning uden for de faste datoer i Vemmelev?
Det er muligt at bestille ekstra afhentning i Vemmelev uden for de faste datoer ved at kontakte kommunen, typisk via telefon eller e-mail. Mange kommuner tilbyder desuden selvbetjeningsløsninger på deres hjemmesider, hvor man kan anmode om ekstra afhentning af affald. Det anbefales at tjekke den specifikke kommunes hjemmeside for præcise oplysninger om, hvordan og hvornår man kan bestille denne service.
Hvis man har behov for afhentning uden for de faste datoer, har man også alternativet at benytte genbrugspladsen, hvor man kan aflevere større mængder affald selv. Derudover findes private afhentningstjenester, som kan bookes efter behov, og nogle steder kan man anvende tjenester som Handyhand til at få hjælp med afhentning.
Der kan forekomme gebyrer ved ekstra afhentning, og der kan være særlige betingelser såsom minimumsmængde eller krav til affaldssortering, som skal overholdes for at bestille ekstra afhentning. Typisk skal ekstra afhentning bestilles i god tid, og det er vigtigt at overholde kommunens angivne tidsfrister.
For nærmere information og bestilling kan følgende sider være relevante:
- Kommunens affalds- eller miljøafdeling, hvor man ofte finder selvbetjeningsløsninger og kontaktoplysninger.
- Affaldsselskabernes sider, som ofte har detaljerede oplysninger om ekstra afhentning, gebyrer og sorteringskrav.
- Eventuelle private afhentningstjenesters hjemmesider eller platforme som Handyhand.
Da specifikke links til Vemmelevs kommunale affaldsløsninger ikke fremgår direkte af søgningerne, anbefales det at besøge Vemmelevs kommunes officielle hjemmeside samt affaldsselskabet Roskilde Forsyning eller lignende lokale affaldshåndteringssider. Her kan man finde opdaterede informationer om bestilling af ekstra afhentning, gebyrer, krav samt kontaktinfo.
Eksempel på links til kommunale og affaldsselskabs-sider (husk at tjekke den lokale kommune for præcis info):
- https://www.roskilde.dk/affald
- https://www.handyhand.dk
- https://www.miljoe.kk.dk/selvbetjening (for eksempler på selvbetjeningsløsninger)
For specifik vejledning anbefales det at kontakte Vemmelev eller den relevante kommune direkte via telefon eller e-mail, som ofte er oplyst på kommunens officielle hjemmeside.
Hvad koster afhentning af storskrald i Vemmelev?
Afhentning af storskrald i Vemmelev er som udgangspunkt gratis, men det er også muligt at få det gjort privat. Du kan læse mere om priser for afhentning af storskrald her.
Relaterede tjenester
Andre genbrugsstationer i Næstved kommune
Der er 1 genbrugsstationer i Vemmelev og 9 genbrugsstationer i Næstved kommune
