Gnistring i kulmotorer skyldes primært slidte eller forkert justerede kulbørster, som ikke opretholder en stabil forbindelse med motorens kommutator. Dette fører til ujævn strømtransmission og dermed gnistdannelse. Yderligere årsager kan inkludere snavs, støv og slid på kommutatoren selv, hvilket forringer kontakten mellem kulbørster og kommutator.
En kondensator i en motor kredsløb fungerer som en støddæmper for elektrisk "støj", hvilket kan reducere gnistdannelsen. Ved at absorbere spændingspikke som opstår, når strømmen brydes, hjælper kondensatoren med at stabilisere strømmen og minimere gnistring. Det er værd at bemærke, at mens en defekt eller manglende kondensator kan forstærke problemet med gnister, er den sjældent roden til problemet.
Det er derfor vigtigt at inspicere og vedligeholde alle dele af motoren regelmæssigt. Dette inkluderer eftersyn af kulbørster, rengøring af kommutatoren og kontrol af kondensatoren for at sikre en gnistfri drift. Hvis gnistdannelse observeres, anbefales det at starte med de mest sandsynlige kilder som slidte kulbørster eller en beskidt kommutator for at diagnosticere og adressere problemet effektivt.