Skruerne på en solcelledrevet båd spiller en central rolle i bådens evne til at bevæge sig igennem vandet. Disse skruer, ofte refereret til som propeller, er direkte forbundne med bådens elektriske motor, som driver dem. Motoren får sin strøm fra bådens solcellepaneler, der omdanner sollys til elektrisk energi. Dette energikredsløb sikrer, at båden kan operere uden brug af fossile brændstoffer, hvilket gør den både miljøvenlig og velegnet til lange ture, såsom en rejse rundt om Jorden.
Energien fra solen opfanges af solcellepanelerne, der er anbragt på bådens overflade. Denne elektriske energi lagres derefter i bådens batterier. Ved behov omdannes denne lagrede elektriske energi via bådens elektriske system til mekanisk energi, der driver skruerne. Denne proces involverer typisk en effektiv form for energiomdannelse, hvor man søger at minimere tab og maksimere outputtet af den mekaniske energi, som er nødvendig for at få skruerne til at dreje og dermed skabe fremdrift.
For at optimere ydeevnen og effektiviteten af disse solcelledrevne både, vælges skruer og motorer, der er særligt designet til formålet. Effektiviteten i omdannelsen af sollys til fremdrift er afgørende for, at båden kan sejle jorden rundt uden behov for traditionelle brændstofkilder. Det kræver en nøje afstemning mellem bådens vægt, skruernes design, og den tilgængelige solenergi, især under varierende vejrforhold og på forskellige breddegradder.
I sidste ende er skruernes effektivitet på en solcelledrevet båd afgørende for dens succes i at gennemføre lange rejser som en tur rundt om Jorden. Ved løbende at optimere og forbedre teknologien bag sådanne bådskonstruktioner, bidrager de yderligere til udviklingen af grønne transportløsninger på verdenshavene.