GTL (Gas-to-Liquid) brændstof er et syntetisk brændstof produceret fra naturgas ved hjælp af Fischer-Tropsch-processen. Dette brændstof er blevet omtalt som en renere erstatning for konventionel diesel, da det fremstår med færre forurenende emissioner, herunder reducerede niveauer af svovldioxid og nitrogenoxider. GTL brændstof har også en højere cetantallet, som er et mål for brændstoffets antændingsegenskaber, hvilket bidrager til en mere effektiv forbrænding og mindskede motorstøj sammenlignet med almindelig diesel.
Anvendelsen af GTL brændstof i nautiske motorer er særlig fordelagtig af flere grunde. For det første kan GTL bidrage til at forlænge motorernes levetid, eftersom brændstoffet afbrænder renere og dermed minimerer ophobning af skadelige aflejringer i motoren. For det andet, i områder med strenge emissionstandarder, kan skiftet til GTL hjælpe med at overholde miljøkravene uden større tilpasninger i den eksisterende motorinfrastruktur. Endelig, på grund af dets lave temperatur egenskaber, kan GTL forbedre brændstofydeevnen under kolde forhold – en funktion, der er yderst relevant i maritime miljøer.
Derimod er det vigtigt at bemærke, at tilgængeligheden af GTL brændstof kan variere baseret på geografisk placering, og omkostningerne kan være højere i forhold til traditionel diesel. Dette skyldes primært kompleksiteten og omkostningerne ved produktionsprocessen. Trods disse ulemper, fortsætter udbredelsen af GTL som et bæredygtigt alternativ til konventionelle brændstoffer i maritime sektorer.