En rød bil holder parkeret, mens der kommer noget væske ud fra den.

Hvad er det, der drypper under bilen?

At finde væsker under bilen kan være både skræmmende og frustrerende for bilejere. Væsker, der drypper eller samler sig under bilen, kan være tegn på forskellige problemer, der spænder fra simple mindre lækager til mere alvorlige motor- eller transmissionproblemer. 

Læs, hvordan du identificerer de forskellige typer væsker, hvad de kan betyde, og hvordan du håndterer dem. 

Sådan identificerer du væsker under bilen

Hurtig identifikation af væskepletter under din bil kan hjælpe dig med at opdage mulige problemer, før de udvikler sig til dyre reparationer. Her skal du være opmærksom på farve, konsistens, lugt og eventuel smag af væsken, hvis du ser en plamage eller lækage. 

Hvilke væsker findes typisk under bilen? 

Der er flere forskellige væsker, der kan lække fra en bil. Hver væske har sine egne kendetegn, og ved at være opmærksom på disse kan du hurtigt finde ud af, hvad der er galt.

Motorolie

  • Farve: Brun eller sort
  • Konsistens: Tyk og olieagtig
  • Lugt: Karakteristisk olieagtig lugt
  • Årsag: Motorolie lækker typisk fra pakninger, tætninger eller beskadigede dele i motoren.
  • Løsning: Skift pakningerne eller få reparation af motoren. Hvis olie lækker fra bundkarret, kan det være nødvendigt at stramme boltene eller udskifte en pakning.

Transmissionsvæske

  • Farve: Rød eller lyserød (kan blive mørkere med alderen)
  • Konsistens: Letflydende og ofte lidt tykkere end vand
  • Lugt: Sødlig lugt
  • Årsag: Lækager fra transmissionen kan skyldes slidte tætningsringe eller utætte slanger.
  • Løsning: Reparation eller udskiftning af tætningsringe og slanger, samt at sikre korrekt niveau af transmissionsvæske.

Kølervæske

  • Farve: Grøn, rød, orange eller gul (afhængig af mærket)
  • Konsistens: Væske, der er lidt klæbrig, men ikke olieagtig
  • Lugt: Sødlig lugt, der kan være meget intens
  • Årsag: Kølervæske lækker ofte fra radiatorer, slanger eller tætningsringe.
  • Løsning: Inspektion af kølesystemet for revnede slanger eller utætte radiatorer og udskiftning af de beskadigede dele. 

Bremsevæske

  • Farve: Gennemskinnelig eller gylden, men kan blive mørk med alderen
  • Konsistens: Meget tynd og vandagtig
  • Lugt: Lugt af brændt gummi eller metal
  • Årsag: Lækager i bremseledninger eller bremsekalibre. Bremsevæske er ætsende,
  • så det kan skade lakken på bilen.
  • Løsning: Udskiftning af bremseledninger eller bremsekalibre og efterfyldning af bremsevæske.

Servostyringsvæske

  • Farve: Rød eller brun
  • Konsistens: Lidt tyndere end motorolie, men stadig olieagtig
  • Lugt: Ingen særlig lugt
  • Årsag: Lækager fra servostyringssystemet kan stamme fra slanger eller pumpen.
  • Løsning: Udskiftning af servostyringspumpe eller de beskadigede slanger. 

Vand (kondensvand)

  • Farve: Klar
  • Konsistens: Væske (vand)
  • Lugt: Ingen
  • Årsag: Dette er ikke nødvendigvis et problem. Kondensvand fra airconditionanlægget kan lække ud og samle sig under bilen.
  • Løsning: Der er som regel ikke noget at gøre, medmindre du ser, at det stammer fra et andet område end AC-systemet.

Differentialolie

  • Farve: Brun eller rød
  • Konsistens: Tyk og olieagtig
  • Lugt: Ubehagelig lugt af brændt olie
  • Årsag: Lækage fra differentialet, der kan opstå, hvis tætningsringe er slidte.
  • Løsning: Udskiftning af tætningsringe eller differentialet, hvis der er alvorlige skader.

Hvad skal jeg være særlig opmærksom på ved plamager under bilen?

Når du står overfor en motorlækage eller en anden væskelækage, er der flere ting, du skal være opmærksom på:

  1. Sikkerhed: Før du forsøger at reparere noget, skal du sikre dig, at bilen er parkeret på et sikkert sted, og at motoren er afkølet. Brug altid passende værktøj og beskyttelsesudstyr som handsker.
  2. Korrekt identifikation: Sørg for at identificere væsken korrekt, før du forsøger at reparere problemet. Hvis du er i tvivl, kan det være en god idé at få bilen tjekket af en professionel mekaniker.
  3. Find årsagen: Hvis en væske lækker, er det vigtigt at rette den underliggende årsag og ikke kun fylde væsken på igen. En simpel påfyldning af væske kan være en kortsigtet løsning, men problemet vil sandsynligvis vende tilbage, med mindre kilden til lækagen bliver løst.
  4. Brug af originale dele: Når du reparerer lækager, bør du altid bruge originale eller kvalitetsdeler for at sikre holdbarhed og langvarig funktionalitet.

Nyttige tips til at undgå væsker under bilen

  1. Regelmæssig vedligeholdelse: Sørg for at få bilens væskeniveauer tjekket regelmæssigt og få bilen serviceret, så du kan opdage potentielle lækager i tide.
  2. Kontrollér slanger og pakninger: Tjek regelmæssigt, om der er tegn på revnede slanger eller slidte pakninger. Hvis du ser noget unormalt, skal du få det udskiftet hurtigt.
  3. Hold motoren ren: En ren motor gør det lettere at opdage lækager, da snavs og olie ikke vil dække potentielle problemer.
  4. Undgå at overfylde væsker: Overfyldning af væsker kan føre til lækager og er ofte en overset årsag til væsker under bilen. Sørg for at følge bilproducentens specifikationer.

Hvor kan jeg finde professionel hjælp til reparation af min bil? 

Du kan finde specialiserede mekanikere hos Handyhand. De kan hjælpe dig med professionel hjælp til motortjek, skift af bremseskiver og andre serviceopgaver. Du skal blot oprette din opgave, vente på at modtage bud og så acceptere det bud, der passer bedst til dit budget og behov. Nemt og sikkert. 

FAQ - ofte stillede spørgsmål

  • Hvis du har en væskelækage, bør du ikke ignorere det. Afhængigt af hvilken væske, der lækker, kan det være farligt at køre. For eksempel kan en bremsevæskelækage forringe bremseevnen, og en motorolielækage kan føre til motorens nedbrud. Få bilen inspiceret og repareret så hurtigt som muligt.

  • Det anbefales ikke at smage sig frem til væsken, men i sjældne tilfælde kan professionelle teknikere bruge smagen til at identificere specifikke væsker. Det skal dog gøres med stor forsigtighed.

Skrevet af