Hvem kan en møbelafhenter hjælpe?
Dem, der typisk kan bruge hjælp til at få hentet møbler, er:
- Private husstande: Når man flytter, istandsætter eller blot ønsker at skifte møbler ud.
- Virksomheder: Kontorer, butikker eller institutioner, der udskifter inventar.
- Boligforeninger: Ved større istandsættelser eller oprydning.
- Studieboliger: F.eks. ved ind- og udflytning.
- Ældre: Ældre borgere eller andre, som måske ikke selv har mulighed for at bære tunge møbler.
Hvilke yderligere behov kan der opstå undervejs?
Under afhentning af møbler kan der opstå nogle nye behov, man ikke har forberedt sig på. Tænk derfor det hele igennem så godt som muligt og inddrag f.eks. dette i dine overvejelser:
- Beskyttelse: Beskyttelse af møbler under transport, især hvis det er værdifulde eller sarte genstande.
- Behov for afmontering: Med nogle møbler kan det være nødvendigt at skille dem ad inden transport.
- Adgangsforhold: Bor du eksempelvis i en etageejendom, kan det blive nødvendigt med udstyr, såsom en trappesækkevogn.
- Bortskaffelse: Det viser sig måske, at nogle møbler ikke er værd at bruge længere, hvor der opstår behov for en afhentning af de brugte møbler, som derfor skal bortskaffes korrekt.
Skal man lave en særskilt kontrakt med sin møbelafhenter?
Nej, når du bruger Handyhand, behøver du ikke at lave en kontrakt. Platformen tager sig af det nødvendige fra betaling til forsikring, så du slipper for besværet med papirarbejde.
Findes der miljøvenlige muligheder ved afhentning af møbler?
Der findes nogle miljøvenlige tiltag, du med fordel kan sørge for i forbindelse med møbelopgaven. Aftal altid proceduren på forhånd med den, som kommer og skal hjælpe dig, hvis du stiller særlige krav til bæredygtige løsninger:
- Genbrug: Overvej at donere møblerne til genbrugsbutikker eller til afdelingen for genbrug på genbrugsstationen.
- Bæredygtig transport: Vælg afhentere, der bruger miljøvenlige køretøjer, f.eks. el-drevne.
- Mindre affald: Sørg for at adskille dele, der henholdsvis kan genanvendes og skal smides ud.
Kan en møbelafhenter udføre sit arbejde, når jeg ikke er hjemme?
Som regel kan denne type arbejde godt klares, mens du ikke er hjemme, men det er op til dig at afgøre, om du er tryg ved det - især hvis det kræver adgang til dit hjem. Bedømmelser og anbefalinger kan for eksempel være med til at give tryghed, men vurdér det også selv. Tænk f.eks. over.
- Nøgle: Aflever f.eks. nøglen til en nabo og informér naboen om, at der kommer en og afhenter nogle møbler hos dig.
- Kommunikation: Sørg for, at I kan få fat i hinanden i tilfælde af, at der opstår tvivl eller problemer undervejs.
- Koordinér med hinanden: Sørg for at handyhanderen, som kommer og afhenter, har god adgang til møblerne.
- Anvisninger: Giv klare anvisninger om arbejdet for så vidt muligt at undgå tvivl og misforståelser.
Selvom det kan være praktisk at få ar’bejdet udført, mens du ikke er hjemme, er det vigtigt, at begge parter er indforstået med aftalen. Drøft derfor en sådan aftale i god tid inden.
Hvad kan man forberede, inden arbejdet går i gang?
Du kan med fordel forberede et par ting, når du skal få afhentet møbler:
- Ryd op: Sørg for, at den vej, møblerne skal bæres ud af, ikke byder på nogen forhindringer.
- Mærk møbler: Hvis det kun er bestemte møbler, der skal afhentes, kan du mærke dem med en seddel, så der ikke opstår forvirring.
Kræver jobbet som møbelafhenter en uddannelse?
Nej, det kræver typisk ikke en særlig uddannelse at afhente møbler. Det er ofte erfaring i branchen, der vægtes højest.
Tilbyder møbelafhenteren garanti for arbejdet?
Nogle møbelafhentere hos Handyhand tilbyder garanti for deres arbejde, men ikke alle. Hvis man ønsker garanti, er det vigtigt at drøfte det med den enkelte handyhander, inden opgaven påbegyndes.
Er der sikkerhedskrav til afhentning af møbler?
Af sikkerhedshensyn bør man være opmærksom på forskelligt i forbindelse med flytning af møbler:
- Korrekt udstyr: Den, som tager sig af møblerne, bør anvende det rette udstyr for at beskytte både møblerne og sig selv. Dette kan inkludere handsker og løfteudstyr.
- Beskyttelse af omgivelserne: Omgivelserne skal beskyttes, så der ikke sker skader på gulve, døre eller vægge under afhentningen.
- Undgå personskader: De rette løfteteknikker er afgørende for at forhindre rygskader og lignende.